Archief: Zo was het op 11-05-2019 bij Radio Centraal “In de Kijker” 9.00-10.00 u

  • The Land of the Long White Cloud (Philip Sparke, Brassband Braz ‘art Harelbeke)  https://www.youtube.com/watch?v=3zweFP05Gzc                                                                                                               Deze compositie uit 1979 moet zowat het eerste werk zijn geweest dat Philip Sparke schreef voor Brassband. Opdrachtgever was toen de New Zealand Brass Band Association die het werk wilde gebruiken voor de nationale kampioenschappen van Nieuw Zeeland, uitgave 1980. Het verhaal achter deze compositie gaat terug naar de periode van de Polynesische kolonisten. Hun eerste blik naar de Nieuw Zeelandse eilanden was een lange, vlakke wolk die laag over het land lag, vandaar ook de titel van dit werk. De compositie heeft eigenlijk geen specifieke opbouw meegekregen, hoewel velen zich bij de inleiding beelden kunnen voorstellen van een stijgende oceaan. Vervolgens leidt een snellere dance-achtige sectie tot een langzame solo voor sopraan cornet die aansluitend door het ganse orkest wordt overgenomen. Daarna keert het oorspronkelijk thema terug, zij het nu als een fuga. Op die manier wordt de compositie ook afgerond.                                                                                                                                          
  • Dry your tears Africa (John Williams, Harmonie Sint Cecilia Moorsel samen met Koor Canticorum Jubilo)Met “Dry your tears Africa” belanden we in de filmwereld, meer bepaald bij de historische dramafilm “Amistad” (1997) van de bekende regisseur Steven Spielberg. De voornaamste rollen werden gespeeld door Morgan Freeman, Nigel Hawthorne en Anthony Hopkins. De muziek werd gecomponeerd door John Williams.         Amistad vertelt het waargebeurde verhaal van de opstand van de Afrikanen in 1839 op het slavenschip Amistad. Ze overmeesterden toen de bemanning en dwongen de stuurman koers te zetten naar Afrika. Ze werden echter misleid en kwamen aan wal in de Verenigde Staten. Daar werden ze ingerekend door de kustwacht en gevangen gezet. Een rechtszaak volgde en uiteindelijk werden de Afrikanen vrijgelaten en teruggebracht naar Sierra Leone. In zijn compositie maakt John Williams gebruik van geneuriede Afrikaanse muziek om de onderdrukte slaaf die zichzelf niet kan verdedigen tot uiting te brengen: neuriën kan je immers alleen maar met de mond toe. Pas op het einde van de film – wanneer dus de slaven worden vrijgelaten – verandert het geneurie in echt gezang. Dat wordt dan het mooie “Dry your tears, Africa”.                                                                                                                                                     
  • Legends of Devil ‘s Lake (Michael Sweeny, Pavuls Jurjans Music School Band Riga)                                       Legends of Devil ’s Lake van de Amerikaanse componist Michael Sweeney is gebaseerd op eeuwenoude gevechten tussen waterslangen en gigantische roofvogels. Dat het daarbij hevig aan toe kan gaan ligt voor de hand en dat is ook te merken in de muziek. De duistere sonoriteit en de stuwende percussie in contrast met delicate melodieën zorgen o.a. daarvoor. Deze multi-achtige compositie vormt dan ook een aantrekkelijke uitdaging voor muzikanten en toehoorders.                                                                                                                                                                                                                                                    
  • Klezmer Carnaval (Philip Sparke, Pavuls Jurjans Music School Band Riga)                                                               Klezmer is van origine de muziek van de Jiddisch sprekende Joden in Oost-Europa. De Jiddische benaming “Klezmer” vindt zijn oorsprong in twee oud-Hebreeuwse woorden “kley”, wat werktuig betekent en “zemer” wat slaat op musiceren. De klezmer muzikanten speelden vooral op bruiloften.                                                                                                      
  • Irish Castle (Marcus Götz, Jugendblasorchester der Stadt Geisingen, Duitsland)                                                     Als het over muziek gaat staat Ierland vaak in de kijker. Dat is bij de compositie “Irish Castle“ ook het geval. De Duitse componist Markus Götz neemt in dit werk het publiek mee naar een oud kasteel. De muziek is een beschrijving van het Ierse platteland met zijn glooiende  heuvels. Ook de oorlogen die werden gevoerd ter verdediging van het kasteel en de  uitbundige viering van de bereikte vrede passeren de revue.Markus Götz is bij „Irish Castle“ wel op de dramatische toer gegaan bij het componeren. Uiteraard kunnen typische Ierse melodieën en ritmes niet op het appel ontbreken, al weet hij daar een eigen stempel op te drukken.                                                                  
  • Million alych roz (Dina Garipova)                                                                                                    https://www.youtube.com/watch?v=duAIyhP7Gkc
  • Il pleut sur Bruxelles (Dalida)                                                                                                                              https://www.youtube.com/watch?v=I-SQosLMAaQ
  • Alvamar Overture (James Barnes, Sinfonisches Blasorchester Montabaur, Duitsland)                                          De naam  Alvamar is wellicht afkomstig van “Alfama”, een van de oudste wijken van Lissabon. Samen met 2 ander wijken – Castelo en Graça – moeten zij reeds in hun huidige vorm bestaan hebben in de middeleeuwen. Deze wijken zijn ook grotendeels gespaard gebleven van de zware aardbeving die in 1755 een groot deel van Lissabon heeft vernietigd. In deze wijken rondlopen brengt je a.h.w. even terug in de tijd. Alfama, Castelo & Graça zijn erg schilderachtig met hun witte huisjes, ijzeren balkons, vogelkooitjes buiten en het wasgoed dat boven de straten hangt te drogen.Voor het ontstaan van Lissabon in het algemeen en van Alfama in het bijzonder moeten we zeker 250 jaar voor onze jaartelling teruggaan. Toen stichtten de Romeinen de stad Olissippo. Die groeide uit tot een welvarende zeehaven en Olissippo werd hoofdstad van het westelijke Romeinse rijk in het jaar ’60 voor Christus. Na de val van het Romeinse rijk bleef bij wijze van spreken de tijd daar stilstaan tot de Moren de stad veroverden in 711. De stad kende aansluitend een economische heropleving. Dank zij die heropleving breidde de stad uit en kwamen wijken zoals Alfama tot stand. De Moren gedroegen zich ook tolerant tegenover Joden en Christenen wat voor vrede zorgde gedurende ruim 4 eeuwen. In het jaar 1147 werd Lissabon echter belegerd door de Katholieke koning Alfonso Henrique en zijn kruisvaarders. De Moren werden verdreven en zo werd Lissabon katholiek.                                                                                                                                                                                                        Voor de Amerikaanse componist James Barnes moet “Alfama” of Alvamar een plekje zijn geweest dat hem inspireerde. Het zachte klimaat en de aanwezigheid van warmwaterbronnen zijn daar allicht niet vreemd aan. Het is dan ook een werk geworden met rijkelijk georkestreerd thematisch materiaal.                                                                                                               
  • Graf Zeppelin (Carl Teike, Musikkapelle Villnöss, Sudtirol Italië)                                    https://www.youtube.com/watch?v=YA-M7VbWHBQ