Archief: Zo was het op 27-04-2019 bij Radio Centraal “In de Kijker” 9.00 – 10.00 u

  • Leonardo (Philip Wilby, Brassband Panta Rhei Gent)                                                        https://www.youtube.com/watch?v=8CpfPH6vFlo                                                                                                                      Leonardo da Vinci was een Italiaanse polymath. Een polymath is een persoon wiens expertise een groot aantal vakgebieden bestrijkt. Deze definitie is voor Leonardo da Vinci zeker van toepassing: hij gold in zijn tijd als een expert op gebieden zoals anatomie, militair materieel, architectuur, geologie, astronomie en cartografie om er maar een aantal te noemen. Zijn grootste bekendheid dankt Leonardo da Vinci natuurlijk aan zijn werk als kunstenaar, waarbij de Mona Lisa met de meeste aandacht gaat lopen. Andere werken van hem blijven daardoor wat in de schaduw staan en zijn daarom ook niet altijd goed bewaard gebleven. Een verzameling van zijn schetsboeken vormt hierop gelukkig een uitzondering. Die schetsboeken worden bewaard in de Queen’s Library in Windsor Castle.                                                                                                                                                                                       Philip Wilby heeft een aantal van die schetsen als springplank gebruikt voor zijn compositie waarvan de titel rechtsreeks verwijst naar de Italiaanse Renaissance kunstenaar. De compositie kan ook beschouwd worden als een muzikale vertaling van Leonardo ’s levensstijl.                                                                                                                                             
  • Aubade (Torstein Aagaard-Nilsen, Brassband Manger Musiklag Noorwegen)          https://www.youtube.com/watch?v=XFB30T_cLRI                                                                                                               De Noorse componist Torsten Aagaard-Nilsen schreef “Aubade” in 2002 in opdracht van de Noorse Brassbandfederatie. Hij zocht daarvoor zijn inspiratie bij de veelzijdige muzikale taal van de vogels. Volgens hem zingen ze geen lange melodieën, maar eerder geluiden en signalen die bruikbaar zijn als basis voor muzikale thema ‘s.                                                                                                                                                                                                    Aubade is daarvan een voorbeeld. Het is gebaseerd op Torsten Aagaard-Nilsen ‘s manier om vogelgezang te analyseren. Dat kunnen ook muzikale beelden zijn van denkbeeldige vogels: wezens met vleugels die alleen in sprookjes en mythen voorkomen.                                                                                                                                                         De compositie begint met een bariton-cadans die alle slapende wezens wakker maakt, maar al snel begint iedereen zijn lied op de een of andere manier te zingen. Muziek-technisch bekeken heeft de compositie een burlesque scherzo-karakter met stil expressief intermezzo gekregen. Traditionele elementen zoals melodie en harmonie worden gecombineerd met geluiden die minder gebruikelijk zijn bij fanfarekorpsen. Effecten worden gecreëerd met behulp van verschillende mutaties die tegelijkertijd worden gebruikt. Ook tegelijk zingen en spelen is een techniek die in deze compositie wordt toegepast.                                                                                                                                            
  • Faravista (Stijn Aertgeerts, Fanfare De Werkmanszonen Riemst)                                                                                    De nog jonge Vlaamse componist Stijn Aertgeerts (° 1992) zette zijn eerste stappen in de muzikale wereld op 6-jarige leeftijd bij de Koninklijke Fanfare De Goorse Bloesem uit Goor, een deelgemeente van Heist-op-den-Berg. Een opleiding aan de de plaatselijke muziekacademie was de volgende logische stap. Daar werd hij  ontdekt door Arthur Vanderhoeft, die Stijn naar de Muziekacademie van Antwerpen bracht waar Bugel en Cornet zijn studievakken werden. Op die wijze debuteerde hij in 2006 bij de European Youth Brass Band en dit ter gelegenheid van de jaarlijkse Europese Brassbandkampioenschappen die dat jaar doorgingen in Belfast. In 2007 deed Stijn het geheel nog eens over in Birmingham. Voor België nam toen de Brassband Willebroek deel. Het lag voor de hand dat Stijn Aertgeerts daar zou belanden, wat vandaag trouwens nog altijd het geval is. Momenteel studeert hij nog aan het Conservatorium van Antwerpen waar hij o.a. les krijgt van Frans Violet, de dirigent van de Brassband Willebroek.                                                                                                                                                                 Faravista werd gecomponeerd in opdracht van de fanfare “De Werkmanszonen” uit Riemst. De titel betekent zoveel als een feest voor fanfaremuziek. Het weerspiegelt ook wat het WMC in Kerkrade en de fanfare in het algemeen voor jonge en oudere muzikanten betekent.                                                                                                                                      
  • Die Fledermaus (Johann Strauss, Black Dyke Mills Band Yorkshire, Engeland)   https://www.youtube.com/watch?v=htu9ssnXFwM
  • Colonel Bogey on Parade (Kenneth J. Alford, Concertband De Scheldezonen Hoboken)                         De Colonel Bogey March is een mars geschreven door luitenant F.J. Ricketts in 1914. Ricketts publiceerde de mars onder zijn pseudoniem Kenneth J. Alford, omdat het toen niet gebruikelijk was dat men binnen het leger er een bijkomende loopbaan op na hield. Voor de melodie van de Colonel Bogey Mars werd Ricketts waarschijnlijk geïnspireerd door een officier die golf speelde en de twee tonen van de kleine terts omlaag floot in plaats van “fore!” te roepen.                                                                                                                                                                          De Colonel Bogey March werd een groot succes en werd o.a. gebruikt voor de film “The Bridge on the River Kwai” uit 1957, een film die zich afspeelt tijdens de tweede Wereldoorlog. Deze mars werd gefloten door  soldaten terwijl zij een krijgsgevangenenkamp binnenkwamen. Een andere componist, met name Malcolm Arnold schreef voor diezelfde film nog een andere mars, een tegenmars zeg maar met als titel: “de River Kwai-March”. Hierdoor wordt de Colonel Bogey March vaak verward met de River Kwai March.   De Colonel Bogey March werd ook nog elders gebruikt zoals bijvoorbeeld in de tv series “Doctor Who”, “Friends” en “The Benny Hill Show”.
  • Ode an die Freude (Europees volkslied, Ludwig von Beethoven, n.a.v. het EMJ in Neerpelt op 3 t/m 6 mei 2019)