Archief: Zo was het op 20-04-2019 bij Radio Centraal 9.00 – 11.00 u (In de Kijker)

  • A Tale As Yet Untold (Philip Sparke, Festival Brassband Zemst)                                 https://www.youtube.com/watch?v=HxbcPzkfsoU                                                                                                           Philip Sparke componeerde “A Tale As Yet Untold” in opdracht van de Cory Band uit Wales voor de Europese Brassbandkampioenschappen in Linz (Oostenrijk, 2010). Deze band ging reeds herhaaldelijk lopen met de hoofdprijs van dit kampioenschap.                                                                                                                                                     Het thema van dit indrukwekkende werk in drie delen, is er één dat keer op keer terugkomt in de muziek van Philip Sparke: de kracht van de menselijke geest om tegenspoed te overwinnen en hoe de schoonheid van muziek in dit opzicht kan helpen.                                                                                                                                                                                                                                              
  • Reportage over het EMJ festival in Neerpelt van 3 t/m 6 mei 2019: gesprekken met de voorzitter (dhr Rutger Nuyts) en de voorzitter van het muziekcomité (dhr Frans Ulens), tussendoor muziek die op het EMJ werd opgenomen:
    • Exposure (Vincent Cox, Slagwerkgroep Harmonie EMM Cranendonck Budel)
    • Fanfare & funk (Oliver Waespi, Jeugdfanfare Kempenbloei Hammont Achel)
    • Inferno (Sven Van Calster, Jeugdharmonie Hammont Schoot)
    • A Klezmer Carnaval (Philip Sparke, ’t Fanfareke Schoonbroek)
    • The Cronicles of Narnia (Harry Gregson Williams, Harmonie Orbis Musicana Meerhout)
    • Ode an die Freude (Europees volkslied, Ludwig Von Beethoven)
    • Symphony for Timpani and Marimba Quartet: movements I & II (biNg bang percussion ensemble Zagreb)
    • Old Russian Waltz: Dremliut Plakuchie Ivi (Duo Intrada Irma Moskou)
  • Procession to Calvary (Kevin Houben, Muziekkapel van de Nederlandse Marine)                                                Deze compositie is een eerbetoon aan de schilder Pieter Brueghel de Oude, wiens wortels vermoedelijk in het stadje Peer liggen. Procession to Calvary schetst enkele taferelen uit het schilderij De kruisdraging (1564). Pieter Brueghel heeft daar het hoofdpersonage – Jezus Christus – verborgen in de menigte die naar de Calvarieberg (Golgotha) trekt. De beulsknechten lijken ruzie te maken over de vraag of ze Jezus nu wel of niet moeten helpen bij het dragen van het kruis. Op een verhoogde rots, rechts vooraan op het schilderij, plaatste Brueghel de traditioneel wenende vrouwen onder het kruis, die worden getroost door de apostel Johannes. De figuur met baard aan de rechterkant is vermoedelijk Pieter Brueghel zelf.                                                                                                      De compositie opent met een totaalblik op het schilderij. De bezoeker kan daarbij het doek op verschillende manieren interpreteren. Daarna volgt de ontdekking van de vele afzonderlijke taferelen, zoals ravottende kinderen in de dansende capriolen en de lijdensweg van Christus. De muzikale vertaling van de letters van de naam Brueghel fungeert als leidmotief, dat zowel ritmisch als melodisch is verwerkt. Ook het hoofdthema, dat als een rode draad door de compositie loopt, is gecomponeerd op een harmonisatie van het leidmotief. Daarnaast wordt ook de prominente aanwezigheid van religieuze figuren in het schilderij verklankt. Dat is merkbaar via het Kyrie uit het Gregoriaanse “Requiem Missa pro defunctis” (de mis voor de overledenen). Dit kyrie verschijnt meerdere keren, zij het in verschillende vormen: een keer als hoofdthema, een andere keer als tegenthema of als begeleidingsthema. De zeven slagen op een aanbeeld in het slotdeel van deze compositie stellen de kruisiging van Christus voor.                                                                                                                                                                                                                              
  • Paladin (Kevin Houben, Johan Willem Friso Kapel)                                                                                                              Paladin (in het Nederlands: Paladijn, hetgeen “Ridderlijke held” betekent) werd door Kevin Houben geschreven voor de muziekvereniging De Heibloem uit Meeuwen. Het is een herdenking aan de “Rampsalighe Sint-Niklaesdag” van 1648.                                                                                                                                                                              In de eerste helft van de zeventiende eeuw terroriseerden de huurlegers van Karel van Lorreinen een aantal Limburgse dorpen, waaronder Meeuwen, Peer, Neerglabbeek en Opglabbeek. In 1648 was voor de dorpelingen de maat vol: op 6 december verzamelden 1500 à 1600 van hen zich in Peer om ten strijde te trekken tegen de wrede huurlingen die hun dorpen platbrandden en plunderden. De dappere, maar kansloze boeren werden in Meeuwen in een hinderlaag gelokt. Op nauwelijks een kwartier tijd vielen er vierhonderd doden en minstens evenveel gewonden. Deze strijd wordt in de geschiedenisboeken vermeld als de kortste veldslag ooit.                                         De compositie zelf bestaat uit 3 delen. Het eerste deel verklankt de wreedheid en de kracht van de huurlingen. Vervolgens geeft het tweede deel de onschuldige boeren weer die op het land aan het werk zijn. Het derde en laatste deel weerspiegelt de slechte afloop van dit drama. Het geheel eindigt met een (relatieve en voorlopige) rust die terugkeert.