Archief: Zo was het op 16-03-2019 bij Radio Centraal 9.00 – 11.00 u (In de Kijker)

  • Vita Aeterna Variations (Alexander Comitas, Brassband Heist)                                      https://www.youtube.com/watch?v=Jjc5ik_HBVU                                                                                                  Alexander Comitas componeerde dit werk na een tragisch voorval. In 2010 verdronk Jeffrey Linwdelauf, een van de spelende leden van de Koninklijke Fanfare Sint Caecilia Puth, in zijn bad als gevolg van een onverwachte epileptische aanval. Hij was amper 18 jaar oud en studeerde o.a. euphonium aan het Conservatorium van Maastricht. Deze fanfare werd in 2017 nog kampioen in de eerste divisie fanfare op het Wereld Muziek Concours in Kerkrade.                                                                                                                                                                                         Jeffrey ‘s ouders vatten – samen met deze fanfare – het plan op om een compositie te laten schrijven ter nagedachtenis aan hun zoon. In dit stuk moest de euphonium een belangrijke rol spelen. Het mocht geen tragisch werk worden: Jeffrey was immers een blijmoedige en vriendelijke jongen. Jeffrey’s ouders zijn er tevens van overtuigd dat het leven niet eindigt met de dood: dat aspect moest dus ook in de compositie terug te vinden zijn. Deze overtuiging leeft trouwens ook bij de componist. Het werk heeft een toepasselijke titel meegekregen: “Vita Aeterna” (in het Nederlands: Eeuwig Leven)
  • Harlequin (Philip Sparke, Musikkapelle Villnöss Zuid Tirol, Solist op Euphonium: Tobias Leitner)  https://www.youtube.com/watch?v=Ma3ELXn2V9s                                                                                                         Philip Sparke schreef dit werk in 2004 in opdracht van de Britse en nog jonge Euphonium virtuoos David Childs. Hij droeg deze compositie ook aan hem op. De titel van dit werk verwijst duidelijk naar een belangrijk personage uit de commedia dell‘arte, een vorm van improvisatietheater afkomstig uit Italië. Dit genre was populair van de 16e tot de 18e eeuw. Het wordt ook wel eens “commedia delle maschere” genoemd, een verwijzing naar de maskers die worden gebruikt. De commedia dell’arte combineerde serieuze en komische elementen.                     Het personage is hier uiteraard Harlequin, die zowel blije als droevige maskers draagt. Philip Sparke heeft dit muzikaal vertaald door in zijn compositie 2 bewegingen te gebruiken: een trage modale ballade gevolgd door een hectische, snelle beweging.
  • Arrival (Björn Ulvaeus & Benny Anderson, Diverse orkesten tijdens de militaire taptoe 2008 in Oslo)  https://www.youtube.com/watch?v=RoQDRZP1yvQ                                                                                                           Arrival is een album uit 1976 van de Zweedse formatie ABBA. De teksten en de muziek werden geschreven door de mannelijke helft. Arrival is ook een van twee composities van deze groep die geen songtekst bevat. De andere compositie is “Intermezzo No. 1”. Beide composities zijn sterk beïnvloed door de traditionele Zweedse volksmuziek.
  • Adelina (Dimitri Dourakine)                                                                                                        https://www.youtube.com/watch?v=cSg0lGxMQxc
  • Dublin Dances (Jan Van der Roost, Artie Henry Middle School Honors Band Texas)     https://www.youtube.com/watch?v=paXi49VbVC4                                                     https://www.youtube.com/watch?v=kfF4GFEcyuE                                              https://www.youtube.com/watch?v=yB5e7mT9mq0                                                                                                     Dublin Dances is een combinatie van drie bekende traditionele Ierse melodieën. Ze vormen samen een aantrekkelijk medley. De medley begint met “Brian Boru’s March”, een melodie populair gemaakt door de wereldberoemde fluitist James Galway, gevolgd door de atmosferische tune “The Minstrel man” om te eindigen – als een vrolijke finale – met “De Ierse Washerwoman.”