Archief: Zo was het op 09-03-2019 bij Radio Centraal 9.00 – 11.00 u (In de Kijker)

  • Atlantis (Thomas Doss, Dynamic Symphonic Band Dendermonde)                                                                                    Thomas Doss zoekt voor zijn composities wel eens inspiratie bij natuurverschijnselen waarop hij dan verder bouwt. Zo kennen we van hem o.a. “Alpina Saga” waar de avonturen van een bergwandelaar centraal staan: hij bewondert de schoonheid van de bergen maar heeft aanvankelijk geen oog voor de gevaren. Iets analoogs vinden we ook terug bij “Atlantis”, een driedelige compositie uit 2001:
    • Call and appearance: tijdens een (denkbeeldige) wandeling worden duizenden lichten al dansend in de golven weerspiegeld alsof ze met de wandelaar willen spelen. Plotseling rijst een mooie stad uit het water. Gouden daken blinken in de zon en er is ook een vreemde melodie te horen. 
    • Temple Music: aangetrokken door deze melodie baant de wandelaar zich een weg naar deze stad en komt terecht in een tempel. De melodie gaat over in een klokkenspel die de komst van spookachtige wezens inluiden. Het zijn mysterieuze klanken die de wandelaar toch niet volledig onbekend zijn. Hij wordt tenslotte omringd door stemmen al weet hij echter niet waar ze vandaan komen. 
    • Dance of the Creatures: overal dansen er spookachtige wezens. De dansen zijn kleurrijk en grotesk. De wandelaar wordt echter wantrouwig en vlucht de  tempel uit. De hele stad begint te bewegen en valt uiteindelijk terug naar de bodem van de zee. De wandelaar tracht nog sneller weg te geraken, maar het zonlicht is alleen nog vaag te erkennen. Voordat de duisternis is ingetreden wordt hij wakker …                                             
  • … in other words … (Marco Pütz, Muziekvereniging Oranje Grootegast Groningen)                                                    https://www.youtube.com/watch?v=EyK3nFrC5ks                                                                                                                Marco Pütz schreef dit werk in opdracht van fanfare Oranje Grootegast. Het fungeerde als keuzewerk voor hun deelname aan het WMC in Kerkrade van 2017. Het draaide uit op een succes, want dit korps werd kampioen in de eerste divisie fanfare. De titel van dit werk verwijst naar het gegeven dat de componist altijd op zoek is naar iets nieuws. In deze compositie is dat een combinatie geworden van de klank van een fanfare met de klanken van gestemde glazen.                                                                                                                                                                                                                     
  • Bothan Airigh am Bràigh Raithneach ( Julie Folwis & Bruce Molsky)              https://www.youtube.com/watch?v=ez1O5swf1IM
  • Oorlogsgelièrde (Wannes Van de Velde & Roland Van Campenhout)              https://www.youtube.com/watch?v=m67raqo1Xys
  • Kyrill (Otto M. Schwarz, Harmonie Kastel Hamme)                                                                                                        Kyrill is de naam van een orkaan die op 18 januari 2007 door gans Europa trok. Vooral de Duitse deelstaat Saarland moest het ontgelden. Bomen verbogen zoals lucifers en hele bossen werden letterlijk weggevaagd . Orkanen komen dus niet alleen voor in de Caraïben en in het zuiden van de Verenigde Staten, al gebeurt het daar wel vaker. Nu was een lage druk systeem in Newfoundland de oorzaak van de ellende. In gans Europa werden maatregelen genomen en de hulpdiensten in staat van paraatheid gebracht. Toch overtroffen de gebeurtenissen de ergste verwachtingen. Orkaan Kyrill zaaide dood en verderf. Componist Otto M. Schwarz was van dit alles zo diep onder de inruk dat hij besloot er en werk over te schrijven.                                                                                                                                                       
  • Santana, a Portait (bewerking Giancarlo Gazzani, Harmonie Waesiana Sint-Niklaas)                                        Giancarlo Gazzani heeft in deze medley een aantal historische en meer recente nummers uit het repertoire van Carlos Santana samengebracht.                                                                                                                                          Devadip Carlos Santana werd geboren in Autlan de Navarro op 20 juli 1947 en is een Mexicaanse gitarist. Hij werd beroemd met Santana, de band die zijn achternaam draagt en al succesvol is sinds het eind van de jaren zestig van vorige eeuw. De band viel op door de mix van Latijns-Amerikaanse percussie-instrumenten met het gitaarspel van Carlos Santana.                                                                                                                                                              De medley “Santana, a Portait” omvat volgende werken:
    • Flor d’luna (Moonflower) – Thomas Coster
    • Oye Como Va – Tito Puente
    • Europa (Earth’s cry heaven’s smile) – Carlos Santana & Thomas Coster
    • Smooth – Itaal Shur & Rob Thomas                                                                                                                                                                    
  • Gaelforge (Peter Graham, bewerking Luc Vertommen, Muziekvereniging de Leiezonen Desselgem)            De Ierse muziek kende een enorme revival met grootse shows zoals Riverdance en Lord of the Dance. Tegen deze achtergrond kreeg Peter Graham de opdracht om “Gaelfoce” te schrijven, een 3-delige suite van Ierse volksdansen. De nadruk werd daarbij gelegd op de verschillende kleuren en afwisseling binnen het moderne blaasorkest. De drie delen zijn:
    • The Rocky Road to Dublin: dit is een snelle Ierse dans, ook bekend als “jig”. Vooral van de bugels en de saxofoons is enige vingervlugheid vereist.
    • The Minstrel Boy: een contrastrijke ballade met de bugels en nadien de volledige saxofoongroep in de hoofdrol. Er komen ook meer lyrische Ierse aspecten aan bod.
    • Tossing the Feathers: een krachttoer voor de slagwerkers, baritons/euphoniums, bugels en uiteindelijk het volledige orkest.

     

  • Susato Variations (Tielman Susato, bewerking Jan de Haan, Harmonie Concordiavrienden Puurs)     https://www.youtube.com/watch?v=aidrkAtVUXw                                                                                                                Susato Variations, de titel van dit werk, is een rechtstreekse verwijzing naar de middeleeuwse Vlaamse componist, stadsspeelman en muziekuitgever Tielman Susato. Hij werd geboren rond het jaar 1500 en overleed rond 1560. Over zijn jeugd is weinig bekend,  maar zijn naam is wel terug te vinden in verschillende Antwerpse archieven vanaf het jaar 1530. In de periode die daarop volgt was hij werkzaam als kalligraaf en muzikant. Rond 1543 richtte hij in Antwerpen een muziekdrukkerij op. Tielman Susato kon daardoor verschillende bloemlezingen publiceren met werken van o.a. de Nederlandse componisten Josquin des Prez en Orlandus Lassus en de Franse componist Clement Janequin. Op die wijze zagen in 1551 ook drie zgn. “musyck boexkens” het levenslicht. Twee van deze “musyck boexkens” bundelden samen 55 meerstemmige Nederlandstalige liederen, op muziek gezet door diverse componisten. Tielman Susato was daar zelf ook bij. Deze liederen konden zowel gezongen als instrumentaal uitgevoerd worden. In het derde “musyck boexken” zijn uitsluitend  “alderhande danserye” terug te vinden, allemaal vierstemmig opgebouwd.                                                                                                                                      De Nederlandse componist Jan de Haan koos uit dit derde “musyck boexken” het  thema “Mohrentanz” – ook bekend als “Le Mourisque” – voor Susato Variations. Het  thema wordt in meerdere variaties gebracht.                                      
  • Serenade in D minor Opus 44 (Antonin Dvorak, Noord Nederlands Blazersensemble)                                Antonin Dvořák was oorspronkelijk organist en altviolist. Hij werd slechts later ook componist. In de jaren ’50 van de negentiende eeuw speelde hij altviool in een orkest dat in cafés en op straat luchtige muziek speelde. Als autodidact componeerde hij muziek voor strijkinstrumenten, waarin de volksmuziek uit zijn streek de boventoon voerde. In de jaren ’60 van de negentiende eeuw was hij altviolist bij het Praags Operaorkest.                                    Als componist brak hij door met het nationaal getinte werk voor koor en orkest “Die Erben des Weissen Berges”. Die doorbraak had hij onder meer te danken aan Johannes Brahms, een tijdgenoot van hem. Vooral met de Slavische dansen oogstte Dvořák succes. In 1876 voltooide hij ook zijn Serenade voor strijkers in E opus 22, een fraai, doch onbezorgd, zonnig, en zeer melodieus werk voor strijkorkest. Even zo fraai klinkt zijn Serenade voor blazers opus 44 uit 1878. Die compositie bestaat uit 4 delen:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Moderato quasi marcia                                                                                                                                                                      Menuetto. Tempo di minuetto                                                                                                                                                            Andante con moto                                                                                                                                                                            Finale. Allegro molto                                                                                                                                                                                        
  • Als ick u vinde (Hubertus Waelrant, Sint Ceciliakoor Ranst)
  • What Shall We Do with the Drunken Sailor (Traditional, bewerking Jens Klimel, Seniorenkoor Ekeren-Donk Brasschaat)
  • La Gaza Ladra (Giacchio Rossini, Concertband De Scheldezonen Hoboken)                                                              La Gazza Ladra (De stelende ekster) is een opera in twee akten van Gioacchino Rossini. Het verhaal gaat over Ninetta die als dienstmeisje in dienst is bij een rijke boerenfamilie. Zij hoopt te kunnen trouwen met Giannetto, de zoon des huizes die net is teruggekeerd van de oorlog. Ze probeert ook haar vader Fernando Villabella, een deserteur, in het geheim onderdak te bieden. Een verdwenen lepel en het feit dat een straatventer uit de buurt een zilverstuk van Ninetta heeft gekocht, zorgt er echter voor dat Ninetta beschuldigd wordt van diefstal. Ze belandt in de gevangenis en wordt ter dood veroordeeld. Op het laatste nippertje wordt ze gered wanneer blijkt dat de lepel gestolen werd door een ekster. We mogen dan ook gerust zeggen dat de titel “La Gazza Ladra” of “De stelende ekster” de lading dekt.