Archief: Zo was het op 26-01-2019 bij Radio Centraal 9.00 – 11.00 u (In de Kijker)

  • Ostinati (Jan Van der Roost, Gelders Fanfareorkest)                                                     https://www.youtube.com/watch?v=HBDnrgM3BgM                                                                                                         Het komt vaak voor dat een vereniging aan een componist de opdracht geeft om een werk te schrijven. Bij de fanfares zijn die verenigingen meestal terug te vinden in België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland. Het was voor Jan Van der Roost dan ook een verassing om een opdracht te krijgen uit Japan en dan nog van een van de grootste en meest prestigieuze muziekuniversiteiten aldaar, met name de Senzoku Gakuen universiteit. Deze universiteit biedt onderdak aan een breed scala van  ensembles en orkesten. Sinds 2006 behoort daar ook een fanfareorkest bij, dat werd opgericht door Sotaru Fukaishi, een euphoniumleraar die vond dat er meer  uitvoeringsmogelijkheden nodig waren voor saxhoorninstrumenten. Jan Van der Roost was vanaf het begin betrokken bij dit initiatief. Voor bepaalde projecten kwam ook Manu Mellaerts een handje toesteken.Een en ander resulteerde natuurlijk ook in een compositieopdracht. Dat werd “Ostinati”. Het stuk begint met een indrukwekkende pauken solo, gevolgd door koper en saxofoon. De ritmische puls blijft constant en de muziek is vurig en assertief van aard. Geleidelijk doet een pentatonische melodie zijn intrede waardoor de muziek zijn heftigheid verliest. De initiële percussie keert vervolgens terug en het eerste deel van het stuk eindigt in een gelijkaardige sfeer als bij de opening. Het tweede deel is zoet en melodieus opgevat. Het opent met een lange passage voor de saxofoons waarna het thema wordt overgenomen door het ganse orkest. Hetzelfde thema keert daarna terug in de originele vorm om te evolueren naar een rustig en vredig einde. De finale begint met percussie: een vierstaafspatroon wordt verschillende keren herhaald waarover de melodische thema’s van deze beweging worden geïntroduceerd. Deze melodische elementen zijn gevarieerd en zullen in verschillende versies door het ganse orkest worden gebruikt. De luisteraar krijgt op die manier het volledige bereik van geluid en kleur binnen het fanfareorkest te horen.                                                                                                                                                                                    
  • Heb het leven lief (Liesbeth List)                                                                                              https://www.youtube.com/watch?v=ZN2SdyT8gPg&start_radio=1&list=RDZN2SdyT8gPg
  • Belletjes (Martine Bijl)                                                                                                                https://www.youtube.com/watch?v=PXIi9NoawKs
  • Twee olijke vrolijke jagers (Jules de Corte)                                                                       https://www.youtube.com/watch?v=6niPU44e57Y
  • Tou mikrou voria (Maria Farantouri)                                                                           https://www.youtube.com/watch?v=kAZP4TZ0pjQ
  • Coïmba (Linda De Suza)                                                                                                           https://www.youtube.com/watch?v=EESnejWUQBA
  • We beseech thee (Stephen Schwartz, Jeugdkoor Caloroso Wommelgem)   https://www.youtube.com/watch?v=Jc1Z8VVnezo
  • Suite on Celtic Folk Songs (Tomohiro Tatebe, Symphonic Band of Georg Ots Music School of Tallin Estland)                                                                                                                                                                                                   Suite on Celtic Folk Songs werd geschreven door de hedendaagse Japanse componist, dirigent en muziekpedagoog Tomohiro Tatebe (°1957) en is opgebouwd rond drie oude Ierse melodieën: March, Air & Reel.     March is een traditionele Ierse mars in 6/8 maat. Ingrediënten zoals een karakteristiek geaccentueerde trommel en een “Uilleann” doedelzak kunnen daarbij niet ontbreken. Het tweede thema is gebouwd op het mooie en nostalgische “Yellow Village Gate”, een song geschreven in het Gaelic, de oorspronkelijke taal van Ierland. “Reel” is een typisch Ierse dans in een zeer snel tempo. Dit tempo van het begin tot einde volhouden vergt wel wat inspanning. Dit werk werd gespeeld op het  Europees muziekfestival voor de jeugd in Neerpelt uitgave 2015. Het leverde de uitvoerders een eerste prijs summa cum laude op.                                                                                                                    
  • Symphony nr 1 “The Titan” (Gustav Mahler, Lucerne Festival Orchestra)  https://www.youtube.com/watch?v=4XbHLFkg_Mw&t=2189s                                                                               Gustav Mahler ‘s eerste symfonie werd oorspronkelijk opgevat als een toongedicht in twee delen waarbij de novelle “Titan” van de Duitse schrijver Johann Paul Friedrich Richter, beter bekend onder zijn pseudoniem “Jean Paul” als basis diende. De compositie bestaat uit 4 delen.                                                                                                      Het eerste deel heeft Gustav Mahler opgevat als een sonate. Het begint met een langzame inleiding: het ontwaken der natuur. De luisteraar wordt langzaam naar het eerste thema geleid, een thema dat afkomstig is uit een eerder werk van hem: “Ging heute Morgen über ’s Feld”, uit de “Lieder eines Fahrenden Gesellen”. Over het tweede deel kunnen we kort zijn: het is een Oostenrijkse boerendans in 3/4 maat. Het derde deel is een soort ironische dodenmars. Gustav Mahler heeft zich hier laten inspireren door een schilderij van Moritz Ludwig von Schwind, waarop dieren in een bos een overleden jager ten grave dragen. Ze doen hun best om zich treurig te gedragen, maar in hun binnenste zijn ze eigenlijk heel vrolijk. Het vierde en tevens laatste deel begint zeer heftig wat – aldus Mahler – een “plotselinge uitbraak van wanhoop, afkomstig uit een diep geraakt hart” moet uitbeelden. Uiteindelijk zegeviert het goede in een groots koraal, waarbij Mahler voorschrijft dat de hoornisten hierbij moeten rechtstaan. De eventuele vijfde trompet en de vierde trombone dienen hier als ondersteuning van de hoorns.                                                                                                                                                                                                                                             
  • Zodiac (Jan de Haan, Jeugdband Oplinter)                                                                                                                           Zodiak (in het Nederlands: de dierenriem) is in de astrologie het stelsel van de twaalf sterrenbeelden die we vanaf de aarde kunnen zien. De Nederlandse componist Jan de Haan gebruikte vier van deze tekens als inspiratiebron: de Stier, de Schorpioen, de Waterman en de Leeuw. Hij liet zich daarbij leiden door de eigenschappen die de astrologie aan deze sterrenbeelden toedicht.                                                                                          Jan de Haan schreef dit werk in 2009 in opdracht van de stichting “Kunstfactor”, een Nederlandse vereniging die instaat voor de ontwikkeling en promotie van de amateurkunst, een beetje te vergelijken met het centrum voor amateurkunsten in Vlaanderen.