Archief: Zo was het op 29-12-2018 bij Radio Centraal 9.00 – 11.00 u (In de Kijker)

  • Porgy & Bess, a symphonic picture (George Gershwin, bewerking Russel Bennet, Euregio Jeugdorkest)  https://www.youtube.com/watch?v=-5rnWIK6Y78                                                                                                         ‘Porgy and Bess’ werd 1935 gecomponeerd door George Gershwin en zijn broer Ira, naar de novelle ‘Porgy’ van Dorothy Hartzell Heyward en DuBose Heyward. Het was de ultieme poging van George Gershwin om erkenning te vinden als componist van klassieke muziek. Een bijzonderheid van het werk is dat alle rollen gezongen worden door zwarte acteurs en actrices. De componist stelde dit als eis. Slechts voor enkele kleine bijrollen werd een uitzondering gemaakt en dan nog waren het rollen waarbij er geen gezongen tekst aanwezig was.                  George Gershwin ‘s eerste succes behaalde hij met het liedje “Swanee”, dat door Al Jolson succesvol werd vertolkt. Daarna begon George Gershwin muziek te schrijven voor een aantal revues. “Lady be good”, een musical die hij samen met zijn broer Ira schreef, zag op die wijze het levenslicht. Het betekende voor Gershwin de doorbraak.  In 1935, twee jaar voor zijn vroegtijdige dood, volgde dan “Porgy and Bess”. George en Ira kondigden dit werk aan als “an American folk-opera”. De première vond plaats op 10 oktober van datzelfde jaar in New York. Twee jaar later stierf George Gershwin aan de gevolgen van een hersentumor en kon dus niet meer meemaken hoe “Porgy and Bess” rond 1940 was uitgegroeid tot een bestseller. Die hype was ondermeer te danken aan enkele onsterfelijke aria ‘s.                                                                                                                                                                             Ondanks alles wordt het werk vandaag in zijn geheel nog weinig opgevoerd, allicht omdat het moeilijk is een goede bezetting te vinden van zwarte operazangers. Gershwin ’s eis waarvan hoger sprake werd namelijk ook per testament herhaald. Wel worden diverse stukken uit “Porgy and Bess” regelmatig uitgevoerd in jazzbewerkingen.                           
  • Lake of the Moon (Kevin Houben, Brassband Retie)                                                                                                            Volgens diverse bronnen zouden de Azteken afkomstig zijn uit Siberië en Mongolië. Nog steeds volgens dezelfde bronnen verhuisden zij via de Beringstraat en het huidige Noord-Amerika naar het zuiden, op zoek naar een nieuwe thuis. Daarbij droeg een Zonnegod hen op een nieuwe stad te bouwen precies daar waar een adelaar op een cactus zou zitten met een slang in zijn bek. De vallei van het huidige  Mexico bleek te voldoen aan die voorwaarde. In het midden van die vallei lag immers een zoutmeer, Texcoco genaamd, met een rotseiland. Op een van de rotsen zat er inderdaad een adelaar op een cactus met een slang in zijn bek. Voor de Azteken was dit het teken dat ze hier hun nieuwe stad moesten bouwen.                                                                                                            Dit gegeven was voor componist Kevin Houben dé inspiratiebron om “Lake of the Moon” te componeren. Hij schreef dit werk in 2007 voor de brassband De Kempengalm uit Vlimmeren, die toen hun honderdjarig bestaan vierde. De compositie bevat flarden Oosterse muziek en Zuid-Amerikaanse ritmes. Hier en daar lijken ook Russische Kozakken de orde te verstoren. De tocht van noord naar zuid was evenmin zonder gevaar: dit wordt geïllustreerd doordat er enige dreiging van de muziek uitgaat. In het Adagio divoto neemt de componist ons mee naar het Texcocomeer, dat door de Azteken het meer van de maan werd genoemd. Het laatste deel is opgevat als een vreugdekreet: de Azteken beseften dat hun zwerftocht eindelijk ten einde was. De ontwikkeling van een nieuwe beschaving kon beginnen.                                                                                                                                                               
  • Selections from Chicago (John Kander, Concertband De Scheldezonen Hoboken)                                                        Selections from Chicago is het muzikale thema uit de gelijknamige film, geregisseerd door Rob Marshall in 2003. Renée Zellweger, Catherine Zeta-Jones, Richard Gere, John C. Reilly en Queen Latifah vertolken daarin de belangrijkste rollen.                                                                                                                                                                               Voor de inhoud van deze film moeten we terug naar het Chicago van de jaren ’20 van vorige eeuw. Roxie Hart, die droomt van een succesvolle loopbaan als jazz club zangeres, wordt beschuldigd van moord op haar minnaar. In de gevangenis maakt ze kennis met Velma Kelly, een bekende sexy nightclubzangeres. De daaropvolgende verwikkelingen maken van haar een ster die dagelijks de voorpagina’s van de kranten haalt. Dit is mogelijk dankzij de hulp van de gladde advocaat Billy Flinn die hun misdaden als passionele moord voorstelt. Billy Flinn zorgt tevens voor de nodige media-aandacht en sensatieverhalen. Roxie en Velma worden, samen met nog een aantal anderen, rivalen om de aandacht in de tabloids naar zich toe te trekken. Zo proberen zij aan de galg te ontsnappen.                                                                                                                                                                                                                       
  • Love for sale (Cole Porter, bewerking Pete Myers, The New Sound Big Band Arendonk)                                    Love for Sale werd geschreven door de Amerikaanse componist en liedjesschrijver Cole Porter (1891-1964). Het is een nummer uit de musical “The New Yorkers” die op 8 december 1930 in première ging. Het werd geschreven vanuit het oogpunt van een prostituee. Zij maakt a.h.w. reclame voor verschillende vormen van liefde: oude liefde, nieuwe liefde, ware liefde, enz. Vandaar ook de titel: “Love For Sale”.                                                                 “Love for Sale” werd oorspronkelijk beschouwd als een voorbeeld van slechte smaak en werd zelfs als schandalig bestempeld. Het lied werd dan ook geweerd uit diverse radioprogramma ‘s. Desondanks – of misschien juist daardoor – werd het in 1931 zowel vocaal als instrumentaal een hit. Voor het vocale zorgde Libby Holman. Vele instrumentale versies zouden kort daarop volgen. Na de tweede wereldoorlog nam zowat elke Amerikaanse artiest “Love For Sale” op hun repertoire. Dat is vandaag nog altijd het geval.                                                                                       
  • Liebeskummer lohnt sich nicht (Siw Malmkvist)
  • Schön ist es auf der Welt zu sein (Roy Black & Anita)
  • Paris Montmartre (bewerking Toshio Mashima, Het Gildemuziek Roeselare)                                                                Een prachtige medley van beroemde Franse chansons in een arrangement voor harmonieorkest van de hand van Japanner Toshio Mashima. De medley omvat volgende titels:      
    • Sous le ciel de Paris
    • Moulin Rouge
    • La vie en rose
    • Les feuilles mortes (ook bekend als Autumm Leaves)
    • C’ est si bon                                                                                                                                                                                                                     
  • Opera favorites (bewerking Richard Comello, Fanfare Sint Cecilia Berlaar)                                                                 Na de Franse medley van Montmartre hebben we er nog eentje voor u klaarliggen, dit keer een medley van bekende operamelodieën. Richard Comello ging daarbij te rade bij Gaetano Donizetti, Georges Bizet en Gioacchino Rossini.                                                                                                                                                                                                      
  • Latin Games for Band (Uri Hodorov, Fanfare Sint Cecilia Wezemaal)                                                                        “Latin Games for Band” is een leuk werkje waarin de alt- en tenorsaxofonen als solisten naar voor komen. Het mag beschouwd worden als een echte originele verrijking van het repertoire. Uri Hodorov schreef dit werk in 1998. Niet alleen de saxofoons, maar ook andere instrumentengroepen zoals de fluitroep of de complete klarinettenfamilie treden op de voorgrond net zoals de kleine trom. Kortom een  origineel werkje dat zowel bij muzikanten als bij publiek in goede aarde valt.                                                                                                                                                 
  • Under the double Eagle (Joseph Franz Wagner, Fanfare Sint Jansvrienden Wiekevorst)                                            Joseph Franz Wagner (1856-1908) was een Oostenrijks militair dirigent en componist. Hij wordt ook wel eens de Oostenrijkse marsenkoning genoemd. Zijn bekendste mars is ongetwijfeld “Unter dem Doppeladler” of in het Engels vertaald “Under the Double Eagle”. Hierbij verwijst hij duidelijk naar de dubbele adelaar in het wapen van het Oostenrijks-Hongaarse rijk. De mars belande ook op het repertoire van de Amerikaanse marsenkoning John Philip Sousa. Deze mars is ook bekend geraakt als de mars van het eerste Oostenrijkse Artillerie Regiment.                
  • Semper Viator (Wim Laseroms, Muziekkapel van de Belgische Luchtmacht)  https://www.youtube.com/watch?v=wHjqcpGhHko                                                                                                     Semper Viator is een vrolijke feestmars, gecomponeerd ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de harmonie Sint-Cecilia uit Zegge. Na een kordate intro volgt een licht gesyncopeerd thema in een afwisselende dynamische structuur. Tijdens de tweede reprise weerklinkt in de bas-solo overduidelijk het feestelijke “hip-hip-hoera”. Het trio laat een zeer melodieus thema horen, beginnend in een piano-sterkte en gevolgd door herhaling in een uitbundig forte-spel.                                                                                                                                                                                                                                                                                                  
  • Ouverture tot “Die Leighte Cavalerie” (Franz von Suppé, Orchestra di Fiati)                      https://www.youtube.com/watch?v=dnSanTcblxM                                                                                                                     Franz Von Suppé, werd geboren als François de Suppé 1819 te Split (Dalmatie) en overleed als Oostenrijks staatsburger in 1895 te Wenen. Daar deed hij zijn studies en was hij orkestdirigent. Ondanks dat ook een mis, een requiem en een symfonie op zijn palmares staan worden zijn composities vooral gekenmerkt als “het lichtere genre”. We onthouden daarbij vooral een dertigtal liefelijke operettes – waaronder Tannhauser – en meer dan 200 vaudevilles en bouffonneries, die werden gecomponeerd in dezelfde stijl als Offenbach.                                        Franz Von Suppé was ook de schoonzoon van Donizetti. Donizetti ’s invloed en aanmoedigingen hebben allicht mee het profiel van Franz Von Suppé als internationaal artiest bepaald. Een andere invloed is de satirische geest van de Franse operette. Het succes kwam echter wel slechts op latere leeftijd met “Boccaccio”, ook wel “Opéra comique” genoemd. Zijn muziek kon toen inzake populariteit wedijveren met de eerste werken van Johan Strauss.                                                                                                                                                                                                          De bekendste werken van hem blijven ongetwijfeld de ouvertures van “Dichter en Boer” en “Leighte Cavalerie”, geschreven in 1866.                                                                                                                                                                                                                                                            
  • Hemelsblauw (Will Tura, Instrumentaal gebracht door Dany Davis & The Boys of Chris Hampton & Gwenn Van den Eede)                                                                                                                                                        https://www.youtube.com/watch?v=FgZsVt08zxo                                                                                                                                                                                 
  • Going Home: theme from movie “Local Hero” (The Shadows)                                                       https://www.youtube.com/watch?v=o3tBzYcl7-8                                                                                                                                                                   
  • Tabou (The Jokers)                                                                                                                                  https://www.youtube.com/watch?v=h6aIXf-yupQ                                                                                                                                                           
  • Een leuk idee (Thomas De Baets, Lyric Music Bonheiden)
  • Water (Wim Van Kuyck, Kinderkoor De Lambertijntjes Beerse)
  • You Riase Me Up (Josh Groban – Gospelkoor Voices Merksplas)
  • The Rock (Hans Zimmer & Nick Gelnnie-Smith, Jeugdsymfonieorkest De Vuurvogel Zwolle)                                https://www.youtube.com/watch?v=PQQLI-xsAks                                                                                                                   The Rock is de soundtrack van de film met dezelfde naam en werd gecomponeerd door Hans Zimmer samen met Nick Glennie-Smith. Het album werd uitgebracht op 7 juni 1996.