Archief: zo was het op 02-05-20 bij Radio Centraal 10.00-12.00 u (In de Kijker) – Ook terug te vinden op Mixcloud

  • The Cross of Honour March (William Rimmer, Koninklijke Speelschaar SFX Brugge)    https://www.youtube.com/watch?v=P3nCbrGcZNQ
  • The 39th Parallel (Peter Graham, Brassband Heist)                                                      https://www.youtube.com/watch?v=en73i_pLcxs                                                                                                            Voor deze compositie haalde Peter Graham zijn inspiratie bij het landschap en de mythologie van de Whanganui-regio in Nieuw Zeeland,  dit ter nagedachtenis aan Kevin Jarrett MBE. Kevin Jarrett MBE was in Nieuw Zeeland een zeer bekend musicus die in 2015 overleed. De titel van dit werk slaat op de ligging van de regio: de 39ste breedtegraad. De regio Whanganui is genoemd naar een van de oudste plaatselijke stadjes van Nieuw-Zeeland. De Maori bewoonden dit gebied rond de gelijknamige rivier vanaf het jaar 1100. Rond 1840 kwamen er migranten deze plaats bij omdat de grond rond de Nieuw Zeelandse hoofdstad Wellington te schaars werd. Whanganui was de beste keuze vanwege de rijke grond en de brede, goed bevaarbare rivier in de buurt. Vandaag vindt je in Whanganui een aantal mooie historische gebouwen en huizen. Er is tevens een museum met interessante exposities en een Maori-tentoonstelling.  
  • Ancient Monuments (Bertand Moren, Brassband München)                                  https://www.youtube.com/watch?v=usxFVXdgYp4                                                                                                     Ancient Monuments is een driedelige compositie waarbij Bertand Moren inspiratie vond bij het pittoreske Zwitserse stadje Sion. Vooral het verleden van deze stad en zijn omgeving zoals de kastelen en de kerken uit de middeleeuwen krijgen de aandacht. Bertrand Moren probeert zich daarbij voor te stellen hoe het leven moet geweest zijn toen deze grote gebouwen werden opgetrokken. Kortom, met deze compositie ga je terug naar het verleden, waarbij je modale religieuze thema’s en bloederige veldslagen op de stadsmuren zult tegenkomen.
  • De nacht (Zjef Vanuytsel)                                                                                                            https://www.youtube.com/watch?v=4FV2hO8DFmU
  • Et maintenant (Gilbert Bécaud)                                                                                               https://www.youtube.com/watch?v=hmSBAJdie7E
  • Egenbacher Polka (Ensemble Haha Kärnter)                                                                  https://www.youtube.com/watch?v=mKsacgWmTfQ
  • Musikantenhunger (Familie Außerlechner)                                                                     https://www.youtube.com/watch?v=tIUZUF_E5e0
  • The Venitian night (Mikhail Glinka, bewerking N. Averina, Children’s Choir State Opera uit Yekaterinburg, Rusland)
  • Kaipaava (Anoniem, bewerking Jussi Chydenius & Essi Wuorela, Sibelius Upper School Girl’s Choir Helsinki)
  • I got Rytm (George Gershwin, bewerking Clay Warnick & Viktor Popov, Children’s choir Lastivka Kiev)
  • Gesprek met Leon Houben, persverantwoordelijke bij het EMJ over het uitstel van het EMJ festival als gevolg van de corona crisis 
  • Daar boven uit dat vensterke (Anoniem, Jeugdkoor Villanella Laakdal)
  • A new Day (Audry Snyder, Kinderkoor+ Waelrant Borgerhout)
  • Bruxelles (Jacques Brel, Ensemble vocal Féminin Cantus Firmus Schaerbeek)
  • Feste Romane (Ottorino Respighi, Harmonie St. Michael van Thorn Nederland)      https://www.youtube.com/watch?v=MzXoEhsRjr4                                                                                                         Feste Romane is een symfonisch gedicht geschreven in 1928 door de Italiaanse componist Ottorino Respighi. Het is het derde orkestwerk in zijn “Romeinse trilogie”. Fountains of Rome, gecomponeerd in 1916 en Pines of Rome, gecomponeerd in 1924 gingen hieraan vooraf. Feste Romane zelf bestaat uit vier bewegingen die elk een scène symboliseren van het oude of het moderne Rome.                                                                                                                         De eerste beweging is getiteld “Circenses”. Het toont een beeld van de oude wedstrijden waarin gladiatoren vochten tot de dood. De ijzeren poorten worden geopend en onmiddellijk klinkt er een koraal naast het gebrul van wilde dieren. Trompetten en houtblazers doen de rest. De beweging eindigt met gewelddadige orkestakkoorden, wat en uitdrukking is voor het bezwijken van de martelaren.                                                                De tweede beweging draagt als titel “Giubileo” en is een verwijzing naar het vijftigjarig festival in de pauselijke traditie. De pelgrims die Rome naderen zijn getuige van een adembenemend uitzicht, muzikaal tot uiting gebracht door de kerkklokken die op de achtergrond luiden.                                                                                                     De derde beweging – “L’Ottobrata”, vertegenwoordigt het oogst- en jachtfestival in Rome. Voor de oogst wordt de Franse hoorn in stelling gebracht. Een mandoline portretteert liefde serenades.                                                           De vierde en tevens laatste beweging is getiteld “La Befana”. Die vindt plaats in de Piazza Navona. Trompetten klinken heen en weer en creëren een feestelijke sfeer van Romeinse liederen en dansen. Een draaiorgel en een dronken feestvierder, uitgebeeld door een solo op trombone kan daarbij niet ontbreken.
  • Niet slecht bedoeld (Miek & Roel)
  • Tous les garçons et les filles (Françoise Hardy)
  • Met mijn hoed in beide handen (Jan Puimège, zang Yvette Ravel)
  • Inferno (Sven Van Calster, Jeugdorkest Centrumharmonie Geel)                                                                         Inferno is een muzikale beschrijving van de brand die op 25 mei 2011 uitbrak op de Kalmthoutse Heide. In een mum van tijd ging meer dan 600 hectare heide in de vlammen op. De impact op het milieu en de omgeving was enorm. Zowel bij omwonenden, de overheid als de brandweerlieden heeft de brand diepe sporen nagelaten. Bij elke droogteperiode zoals we die reeds enkele keren hebben gehad komt de Kalmthoutse Heide weer in het nieuws, telkens met de raad op zijn minst voorzichtig te zijn.                                                                                                  Dat de brand van toen indruk heeft gelaten is eveneens te merken in de compositie: die start majestueus en groots zoals de Kalmthoutse Heide ook is. Kort daarna is de pracht van de natuur – de pure schoonheid – hoorbaar. Aansluitend volgt de verklanking van de brand op de heide. Daarbij zijn zelfs de blushelikopters en de eerste gesprekken gevoerd door de Kalmthoutse brandweer te horen. Toch blijft één facet steeds centraal in deze compositie: de puurheid, de pracht van de natuur op de heide. Het kreeg reeds gestalte bij het begin van het werk en komt in de ganse compositie geregeld terug. Ook op het einde is dat het geval waarbij een vredige afsluiting de hoop uitdrukt dat dit prachtige natuurgebied zich snel zal herstellen.
  • Tower in the cloud (Walter Mertens, Percussie Ensemble Tessenderlo)