Archief: zo was het op 18-04-20 bij Radio Centraal 10.00-12.00 u (In de Kijker) – Ook terug te vinden op Mixcloud

  • Cycles (Stan Nieuwenhuis, Brassband Buizingen)                                                                https://www.youtube.com/watch?v=Z4eNiUnB24k                                                                                                           Cycles is compositie voor Brassband, door Stan Nieuwenhuis speciaal geschreven voor wedstrijden. Als uitgangspunt gebruikt hij de onzekerheden die ontstaan wanneer het leven een andere wending neemt. Die onzekerheden kunnen op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Wat komt er bv achter het licht aan het einde van de tunnel? Verwijst het licht aan het einde van de tunnel naar ons eigen geboorteproces? Maken we deel uit van oneindige cirkels? Op die manier kunnen er nog veel vragen gesteld worden waarbij de antwoorden op zijn zachts gezegd uiteenlopend kunnen zijn.                                                                                                                                 De compositie zelf is opgebouwd uit 6 opeenvolgende delen. Cycles begint met “Introduction”, een opeenstapeling van muzikale ideeën die komen en gaan als golven. Na de introductie komt het tweede deel, “Sonata” genoemd. Dit is opgevat als een vrij klassieke sonate, al heeft Stan Nieuwenhuis hierbij wel gekozen voor een alternatieve modulatie. Het derde en vierde deel zijn beide langzame bewegingen. Het derde deel draagt als titel “Cadenza’s & Sonneries”. Hierbij tracht de componist de grens tussen podium en zaal bij wijze van spreken op te heffen. Muzikanten spelen vanuit alle mogelijke richtingen om de solisten te begeleiden. Het vierde deel bouwt verder op het derde en voert de luisteraar naar een climax, waarna het orkest terugkeert naar zijn traditionele basis. Het vijfde deel is getiteld “Toccata”. Zoals de naam al zegt is dit een frivole en technische beweging waarbij korte solo ’s worden gecombineerd met alternatieve percussieklanken en ritmes. Een verwijzing naar ritmische popmuziek ligt voor de hand. Het zesde en tevens laatste deel is de “Finale”. Ook die titel spreekt voor zich. Muzikale ideeën die eerder in de compositie voorkwamen komen daarbij terug samen. Op die manier belanden we terug bij het begin van dit werk, de opeenstapeling van muzikale ideeën niet te na gesproken.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      
  • Sonatina 2019: 3 werken uit het Belgisch kampioenschap voor solisten:                                                                       
  • Zondagmiddag Lilian (Louis Neefs)                                                                                          https://www.youtube.com/watch?v=iHy3QOMtgms
  • Quand les roses (Adamo)                                                                                                               https://www.youtube.com/watch?v=MF_nBOcEPzM
  • Green green grass of home (Tom Jones)                                                                             https://www.youtube.com/watch?v=u81CTfbc99c
  • Symphony nr 104 “London” (Joseph Haydn, Orquesta Sinfónica de Galicia)          https://www.youtube.com/watch?v=FTT8siNGDX4                                                                                                             De Symfonie nr 104 is de laatste symfonie die Joseph Haydn componeerde in 1795. Ze staat ook bekend onder de naam London Symfonie. Deze symfonie maakt deel uit van een reeks van 12, samen ook wel de Londense symfonieën genoemd. Ze worden soms ook de Salomonsymfonieën genoemd, een verwijzing naar Johann Peter Salomon, die ervoor zorgde dat Haydn London kon bezoeken. De Londense symfonieën kunnen opgedeeld worden in 2 groepen:
    • De Symfonie nr. 93 tot 98: Haydn schreef deze tijdens zijn eerste bezoek London. Ze werden ook daar allemaal gecomponeerd.
    • De Symfonie nr. 99 tot 104: deze werden gecomponeerd tijdens Haydns tweede bezoek. aan London. Hij scheef deze werken deels in Londen en deels in Wenen.                                                                                                                          

    Zoals u allicht uit de nummering kunt afleiden heeft Joseph Haydn heel wat symfonieën geschreven. De Londense symfonieënreeks werden immers voorafgegaan door veel andere. Een aantal vormden samen ook een reeks, maar er zijn ook symfonieën die afzonderlijk zijn gebleven. Voorbeelden van reeksen zijn o.a. “Parijse symfonieën”, “La Chasse” en “Filosoof” . Voorbeelden van afzonderlijke symfonieën zijn o.a. “Hoornsignaal”, “Treursymfonie” en “Il distratto”.                                                                                                                                                        De volledige naam van Haydn is eigenlijk Franz Joseph Haydn. De voornaam Franz gebruikte hij niet. Hij was een Oostenrijks componist die leefde van 1732 tot 1809. Haydns werk wordt gerekend tot de muziek van de klassieke periode. Zoals reeds vermeld was hij zeer bedreven in het componeren van symfonieën. Zijn bijdrage heeft vooral belang gehad voor de ontwikkeling van de symfonie en van het strijkkwartet. Samen met Wolfgang Amadeus Mozart en Ludwig van Beethoven vormt hij, muziekhistorisch gezien, de Eerste Weense School.                                 De Symfonie nr 104 bestaat uit 4 bewegingen:                                                                                                                       Adagio – Allegro                                                                                                                                                                                       Andante                                                                                                                                                                                                             Menuetto en Trio: Allegro                                                                                                                                                                           Finale: Spiritoso

  • Jan de Mulder (Anoniem, Kinderkoor Kallikids Deinze)
  • We beseech Thee (Shephen Schwartz, Jong Kathedraalkoor Stevoort)
  • Daar was e wuf die spon (Anoniem, bewerking Ria Vanwing, Kinderkoor Clari Cantuli Kessel-Lo)
  • Eighties flashback (Bewerking Paul Murtha, Marktmusikkapelle Sattledt)            https://www.youtube.com/watch?v=cEGe46sfv-c                                                                                                                De jaren ’80 van vorige eeuw worden algemeen beschouwd als een decennium van politieke en sociale veranderingen. Aan de andere kant hadden de film, de televisie en de muziek een grote invloed, vooral dan op de modieuze ontwikkelingen, die als kleurrijk en iconisch kunnen bestempeld worden. De muziek ontwikkelde zich op verschillende manieren en dat leverde een aanzienlijk aantal sterren op.  Zoals we in vorige uitzendingen reeds aanstipten is popmuziek ook een dankbare voedingsbodem voor bewerkingen in de hafabra. De Amerikaanse arrangeur Paul Murtha maakte hiervan dankbaar gebruik en bracht een aantal hits uit die periode samen in een medley voor blaasorkest. Het werd een meeslepende, muzikale recentie. Volgende hits werden samengebracht:  
    • Thriller (Michael Jackson)
    • Time After Time (Cyndi Lauper)
    • You give Love a Bad Name (Bon Jovi)
    • Up where we belong (Joe Cocker & Jennifer Warnes)
    • Eye of the Tiger (Survivor)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             
  • Abba-Gold (Bewerking Ron Sebregts, Metropolis Revijski Orchestra Bosnië)     https://www.youtube.com/watch?v=RWbDvQz0-aI                                                                                                            Het enorme aantal hits dat de Zweedse formatie ABBA bijeen bracht viel bij alle leeftijdsgroepen in de smaak. Het lag dan ook voor de hand dat er een medley het levenslicht zou zien. Daarvoor zorgde Ron Sebregts. Hij bracht 4 hits van ABBA samen: 
    • Dancing Queen
    • Mama Mia
    • Fernando
    • The winner takes it all                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     
  • Mrs Henderson Presents (Bewerking Giancarlo Gazzani, Concertband De Scheldezonen Hoboken)         Met “Mrs Henderson Presents” belanden we in de filmwereld. Regisseur Stephen Frears vertelt in deze uiterst charmante Britse film (2005) het – waar gebeurde – verhaal van een oudere, aristocratische dame die na de dood van haar man een theater opkoopt in de Londense wijk “West End”. Samen met de mopperende Mr. Van Dam, een Joodse theaterregisseur met Nederlandse roots, wil zij het bouwvallige en ouderwetse Wind Mill Theatre nieuw leven inblazen. De energieke dame introduceert daarbij een nieuwe standaard in morele normen: ze laat haar actrices naakt op het podium paraderen naar het voorbeeld van de ”Moulin Rouge” in Parijs. De voornaamste rollen in deze film werden gespeeld door Judi Dench, Will Young en Bob Hoskins.De muziek werd voor een deel geschreven door George Fenton. Hij kon daarvoor grasduinen in het big band repertoire en de jazz muziek uit de jaren ’30. Regisseur Stephen Frears deed tevens beroep op enkele typische cabaretliedjes van andere componisten. Natuurlijk konden ook enkele Broadway-achtige nummers niet op het appel ontbreken. De soundtrack van de film zelf is een combinatie geworden van schetterend koper met een melodische pianobegeleiding. Giancarlo Gazzani bracht een aantal van de muziekjes uit deze film samen in een medley.
  • Grenadiers Mars (François Dunkler Sr, Koninklijke Militaire Kapel Nederland)