Archief: zo was het op 11-04-20 bij Radio Centraal 16.00-18.00 u (In de Kijker) – Ook terug te vinden op Mixcloud

  • A Brussels Requiem (Bert Appermont, Festival Brassband Zemst)                 https://www.youtube.com/watch?v=ij9boL4071k                                                                                                               Met “A Brussels Requiem” wil Bert Appermont hulde brengen aan de slachtoffers van de terroristische aanslagen in Brussel op 22 maart 2016. Op de luchthaven van Zaventem en het metrostation Maalbeek vielen toen alles samen 32 doden en meer dan 300 gewonden. In dezelfde periode werden ook andere Europese landen getroffen door aanslagen.                                                                                                                                                                      Terroristische aanslagen waren voor Bert Appermont reeds eerder een bron van inspiratie, denken we maar aan de aanslagen in de USA op 11 september 2001. In “’A Brussels Requiem” maakt hij niet zozeer een beschrijving van de aanvallen zelf, maar gaat dieper in op de redenen waarom het zover is kunnen komen. Ook de complexe emoties die daaruit voortvloeien zoals de rauwe angst en de meer subtiele angsten in de houding van mensen komen aan bod.                                                                                                                                                                                        Bert Appermont heeft dit muziek technisch ingevuld door de compositie op te delen in vier bewegingen, met name “Innocence”, “In Cold Blood”, “In Memoriam, We Shall Rise Again” en “A New Day”. Het emotionele brengt hij tot uiting via de ontwikkeling van een lineair verhaal gebaseerd op het kinderlied “Au Claire de la Lune”: eerst als een symbool van onschuld die wordt vernietigd en daarna als uiting van een potentiële verlossing. De componist drukt ook zijn eigen persoonlijke hoop uit door middel van een reeks prachtig gerealiseerde lyrische episodes en solo’s, waarbij de nadruk ligt op de geleidelijke sfeer van verandering die groeit in vastberadenheid en passie om het verdriet te overwinnen.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
  • Dante ’s Descent (Geert Jan Kroon, Swiss Army Brassband)                                     https://www.youtube.com/watch?v=G878aHmw9V8                                                                                                       Dante’s Descent is gebaseerd op fragmenten uit Dante’s Inferno dat op zijn beurt een onderdeel is van het Italiaanse verhalend gedicht “Divina Commedia”, geschreven door Dante Alighieri in de 14de eeuw. Dit gedicht wordt algemeen beschouwd als het meest vooraanstaande werk in de Italiaanse literatuur en zelfs een van de grootste werken van de wereldliteratuur. Naast Inferno bestaat het gedicht nog uit 2 andere delen: Purgatorio en Paradiso.                                                                                                                                                                                                          Het eerste gedeelte – Inferno – vertelt de reis van Dante door de hel. De hel wordt afgebeeld als negen concentrische kringen van kwelling in de aarde. Die aarde wordt afgeschilderd als een verzamelplaats voor mensen die spirituele waarden hebben afgewezen door toe te geven aan oppervlakkige lusten of geweld, of door hun menselijk intellect te verdraaien tot fraude of boosaardigheid.                                                                                        De Nederlandse componist Geert Jan Kroon gebruikte fragmenten uit het eerste deel van “Divina Commedia” – Inferno dus – als inspiratiebron. Het is een werk geworden dat uit 5 bewegingen is opgebouwd.                                 In het eerste deel wordt het verhaal voorgesteld met  “mi ritrovai per una selva oscura”. In het Nederlands: “Ik vond mijzelf in een duister woud“. Nog tijdens dat eerste deel evolueert dit naar het binnengaan van de Hel ”Lasciate ogni speranza, voi ch’intrate”, of in het Nederlands: “Laat alle hoop varen, gij die hier binnentreed“. Het tweede deel kreeg als titel “In la palude va c’ha nome Stige” mee: “Er vormt zich een moeras de Styx geheten“. Dit deel is opgevat als een grillige wals met solo ‘s in de cornet, de trombone, de Es bas en de flugel. In het derde deel wordt de sfeer grimmig. Het draagt als titel: “Omai, figliuolo, s’appressa la città c’ha nome Dite“ of in het Nederlands: “M’n zoon, nu komt de stad, die Dis geheten wordt, ons nader.” Ostinate motieven verklanken hier de steeds terugkerende verschrikkingen in de stad. De negende cirkel van de Hel is een zeer koude plek die wordt beschreven in het vierde deel dat als titel “mettine giù, e non ten vegna schifo, dove Cocito la freddura serra” draagt. Vrij vertaald in het Nederlands wordt dat: “zet ons, en zonder weerzin, in de diepte, waar de koude overheerst.“ Een aantal gedoemde zielen krijgen in dit gedeelte een stem in de solo ‘s voor trombone en cornet. Dat vormt ook de basis voor een slotcadens waar de driehoofdige Lucifer op het toneel verschijnt, wat wordt uitgebeeld met een de trombonesectie. Lucifer wordt overwonnen in het vijfde en tevens laatste deel “E quindi uscimmo a riveder le stelle“, waarbij een terugkeer uit de hel centraal staat.                                                                                                                                                                                                                                                            
  •  Porselein (Yasmine)                                                                                                                         https://www.youtube.com/watch?v=sOqj7n9913Q
  • Uma Moça Chorava (Linda de Susa)                                                                                           https://www.youtube.com/watch?v=tEqkCl7WGSE
  • The rare old times (Ierse traditional, gezongen door The Dubliners)                         https://www.youtube.com/watch?v=af9mfxQxrWw
  • Symphonie Nr. 5, c-moll, Op. 67 (Ludwig van Beethoven, Süddeutsche Filharmonie)                                        De vijfde Symphonie in C mineur, Opus 67 werd geschreven door Ludwig van Beethoven tussen 1804 en 1808. Het is een van de meest populaire en bekendste composities in de klassieke muziek geworden, ook vaak gespeeld. De compositie bestaat uit vier delen: een openingssonate, een andante en een snel scherzo dat attacca naar de finale leidt.                                                                                                                                                                                                                   Het eerste deel – Allegro con brio – bevindt zich in de traditionele sonatevorm die Beethoven heeft geërfd van zijn klassieke voorgangers, Haydn en Mozart. Het begint met twee dramatische fortissimo-zinnen, het beroemde motief, dat de aandacht van de luisteraar trekt. Na de eerste vier maten gebruikt Beethoven imitaties en sequenties om het thema uit te breiden. Kort daarna vindt een zeer korte fortissimobrug plaats, gespeeld door de hoorns, voordat een tweede thema wordt geïntroduceerd. Dat tweede thema is in Es groot, de relatieve majeur. Dat is een lyrisch vier-noten motief. Het eerste deel eindigt met een enorme coda.                                                        Het tweede deel – Andante con motois een lyrisch werk in dubbele variatie vorm. Dit betekent dat twee thema ’s tegelijk worden gepresenteerd en in meerdere variaties afwisselend worden aangeboden. Na de variaties volgt er een lange coda. Dit wordt nog kort gevolgd door een derde thema alvorens het hele orkest deelneemt aan een fortissimo, wat zal leiden tot een reeks crescendo ’s en een coda om de beweging te sluiten.                                         Het derde deel is een Scherzo Allegro in ternaire vorm. Het bestaat uit een scherzo en een trio. Het is geschreven op de traditionele manier van symfonieën, met in die volgorde de belangrijkste scherzo ‘s, een contrasterende trio sectie, een terugkeer van de scherzo en een coda. Beethoven koos er wel voor om een nieuwere scherzo en trio vorm te gebruiken.                                                                                                                                                                                   Het vierde deel – Allegro – sluit naadloos aan bi het derde deel. Het is een triomfantelijke en opwindende finale die Beethoven wel schreef in een ongebruikelijke variant van een sonate.                                                                                                                                                                                                                                                                                                              
  • Heb het leven lief (Liesbeth List)                                                                                               https://www.youtube.com/watch?v=ZN2SdyT8gPg
  • De vluchteling (Liesbeth List)                                                                                                    https://www.youtube.com/watch?v=TvccLStd4oQ
  • Zonder jou (Liesbeth List)                                                                                                                https://www.youtube.com/watch?v=x5k9ZdhCHUA
  • Hier zit ik in de weverij: fragment uit “Mistero Buffo” (Dario Fo, Diverse verenigingen Beveren)              Met de coronaperikelen wordt Pasen dit jaar in mineur gevierd, maar het heeft daarom nog wel zijn betekenis. In de christelijke traditie wordt Pasen voorafgegaan door de 40 daagse vasten. De laatste weken van deze periode worden ook omschreven als de passietijd, een tijd die o.a. symbool staat voor bezinning. Dat kan natuurlijk op verschillende manieren worden ingevuld. Wij deden dat met een aantal liederen uit het bekende toneelstuk van Dario Fo: Mistero Buffo. Dit werk kreeg bij ons het meest bekendheid wanneer de internationale nieuwe scene er een eigentijdse invulling aan gaf. Aandacht voor de sociale strijd was daarbij nooit ver weg. Uit “Mistero Buffo” kozen we volgende nummers: “Hier zit ik in de weverij”, “Over de gastarbeiders”, “Beverlo” en “Waar bleefde gisterenavond mijn kind”. Tussendoor is er ook nog een Italiaans strijdlied: Bandièra Rossa, geschreven door Carlo Toezzi. 
  • Over de gastarbeiders: fragment uit “Mistero Buffo” (Dario Fo, De Internationale nieuwe Scene)   https://www.youtube.com/watch?v=eQrgV6YELzc
  • Bandiera Rossa ( Carlo Tuzzi, Vrouwenkoor Kombinat Slovenië)               https://www.youtube.com/watch?v=QHp1YrkqCNA
  • Beverlo: fragment uit “Mistero Buffo” (Dario Fo, Jan De Smet)                                  https://www.youtube.com/watch?v=-sOvgMfy4nw
  • Waar bleefde gisterenavond mijn kind: fragment uit “Mistero Buffo” (Dario Fo, Diverse verenigingen Beveren)
  • Dankeschön (Bert Kaempfert)                                                                                                   https://www.youtube.com/watch?v=bLM9l-tViic