Archief: zo was het op 05-10-2019 bij Radio Centraal “In de Kijker” – voor de laatste keer tussen 9.00 & 11.00 u

(Het programma verdwijnt niet: het gaat vanaf 19 oktober door op zaterdag om de 14 dagen tussen 10.00 en 12.00 u) 
  • The Best of Phil Collins (Bewerking Frank Bernaerts, Brassband Willebroek)                                                      Philip David Charles (Phil) Collins (Chiswick, Londen, 30 januari1951) is een Brits popmuzikant. Hij werd bekend als drummer en leadzanger van de progressieve rockband Genesis. Als soloartiest won hij meerdere Grammy’s en een Academy Award. Hij kende eveneens een succesvolle carrière als acteur.                                                       Zijn singles, die vaak over verloren liefdes gaan, variëren van het met drums beladen “In the air tonight” over het dance-popnummer “Sussudio” tot de politieke opvattingen van zijn succesvolle nummer “Another Day in Paradise”. Zijn internationale populariteit veranderde Genesis van een progressieve rockband met een kleine groep fans tot één van de grootste rockbands aller tijden.                                                                                                    Frank Bernaerts maakte een medley voor hafabra onder de titel “The Best of Phil Collins” met volgende nummers:             * Easy Lover                                                                                                                                                                                                    * A Groovy Kind of Love                                                                                                                                                                             * You can ’t hurry Love                                                                                                                                                                                 * Another Day in Paradise                                                                                                                                                                           * Two Hearts                                                                                                                                                                                                                  
  • Konzert für Violincello und Blasorchester (Friedrich Gulda, Harmonie Sint Cecilia Schelle)  https://www.youtube.com/watch?v=R_o3FoBGIfw                                                                                                        Friedrich Gulda was een van de bekendste Oostenrijkse componisten van de twintigste eeuw. Als componist kon hij als geen ander een kruising maken tussen de pianosonates van Beethoven en de jazzmuziek in het algemeen. Op die manier kregen niet alleen alle werken van Beethoven een bewerking voor piano en cello, maar ontstond ook een compositie voor cello en blaasorkest. Het ging in 1981 in première.  De compositie bestaat uit 5 bewegingen:
    • De ouverture: de ouverture bestaat uit 3 krachtige jazz Funkrock sessies, onderbroken door 2 alpenidylische intermezzo ‘s
    • Idylle: in deze beweging wordt de alpenidylische intermezzo ‘s uit de eerste beweging verder uitgebouwd.
    • Candenza: hier krijgt de solist “carte blanche” en kan naar hartelust improviseren.
    • Minuet: na de improvistie is het tijd om de teugels terug wat strakker aan te trekken. Dat komt tot uiting met via een soort hoffelijke dans die kan geassocieerd worden met speelse strengheid.
    • Finale alla Marcia: de finale is een vrolijke afsluiter met een duidelijke knipoog naar de bierfeesten, die ook in Oostenrijk, meer bepaald dan in de omgeving van Salzburg populair zijn. De jazzinvloeden zijn hier ook duidelijk aanwezig.                                                                                                                                                                                            
  • Konnichiwa, aka-chan! (Hachidai Nakamura, bewerking Ludo Claesen, Universitair Koor Antwerpen)
  • Üszküdàrà (Daroci Bàrdos, Koor De Orgelpijpjes Heverlee)
  • Löffelpolka (Ferry Tagscherer & Ernst Mosch (Ernst Hutter & die Egerländer Musikanten)                                    https://www.youtube.com/watch?v=6U1Y50kM14A                                                                                                                Met de Löffelpolka komen we terecht bij de Egerländer muziek. De Egerländer muziek is afkomstig uit Egerland, een gebied in het noordwesten van Bohemen. Dit gebied is vandaag een deel van Tsjechië, meer bepaald rond de stad Cheb en de rivier Ohře. In het Duits vertaald wordt dit Eger, zowel voor de stad als de rivier.De muziekstijl is gebaseerd op de Boheemse volksmuziek. Die is best te vergelijken met Zuid-Duitse en Oostenrijkse muziek en bestaat doorgaans uit marsen, walsen en polka’s. De muziek wordt doorgaans gespeeld door een blaaskapel. De polka is een volksdans voor paren in een snelle tweekwarts- of vierkwartsmaat.                                                                                        
  • Gold und Silber (Franz Lehar, Hongarian Symphony Orchestra Budapest)      https://www.youtube.com/watch?v=I7MymzK8Xlk                                                                                                                  Franz Lehar werd geboren in het Hongaarse Komàrom. Vandaag ligt deze stad in Slowakijke. Hij was de zoon van een orkestleider in het leger en leerling van Antonin Dvořák. Die zag in hem geen toekomst als muzikant, maar des te meer als componist. Die ingreep was succesvol, want Lehar schreef ongeveer dertig operettes, vaak in de Weense traditie. Die Lustige Witwe uit 1905, Der Graf von Luxemburg uit 1909 en Das land des Lächelns zijn de bekendste. Ook als theatercomponist maakte hij furore. Franz Lehar was ook nauw bevriend met Giacomo Puccini. Invloeden van Puccini zijn zeker terug te vinden bij Das land des Lächelns. Het omgekeerde gebeurde ook, bijvoorbeeld bij de opera “La Rondine” van Puccini. Daat is de invloed van Lehar duidelijk merkbaar.                                                                    
  • Miniatuur (Kurt Bikkembergs, Kinderkoor Carmina Ekeren)
  • Can you hear me? (Bob Chilcott, Kinderkoor Helder Gent)
  • Devon Fantasy (Eric Ball, Brassband du Hinaut)                                                                    https://www.youtube.com/watch?v=WynTDu4wF0c                                                                                                          Over het mooie graafschap Devon in Zuid West Engeland bestaan er talrijke liedjes en verhalen. Dat is niet verwonderlijk, want het gebied staat ook bekend als “the best of both worlds”. Zowel de zeegezichten als de landschappen in het binnenland zijn indrukwekkend. Dat moet ook de Engelse componist Eric Ball (1903-1989) niet ontgaan zijn. In zijn suite belicht hij enkele aspecten hiervan op een muzikale wijze. De compositie bestaat uit vier delen:
    • Moorland Song: een beschrijving van de stilte en de schoonheid.
    • The Fair: een verwijzing naar het liedje “Widdicombe Fair”
    • Quiet Village: er is weinig dat het plaatselijke leven verstoort. De “’echo” van de muziek uit de kerk dient a.h.w. om de vrede te bewaren.
    • Seafarers: (in het Nederlands: zee opvarenden) een blik naar de zee. Hier gebruikt de componist stoere muziek waarbij een link wordt gelegd naar half vergeten zeemansliederen.                                                                                                                   
  • Orion (Paul Lovatt-Cooper, Brassband de Lyon)                                                                   https://www.youtube.com/watch?v=T-dHUwjgU8k                                                                                                         Orion is een verwijzing naar de gigantische jager in de Griekse mythologie. Het is een van de meest opvallende en herkenbare sterrenbeelden aan de nachtelijke hemel. Voor Paul Lovatt-Cooper was dit een inspiratiebron voor een compositie. Hij wilde een muzikaal beeld scheppen van dit verbazingwekkende fenomeen.                                  Bij de opening wordt het sterrenbeeld voorgesteld. Het begint op een mysterieuze wijze met de percussie en de bassen en ontwikkelt een reeks ritmische en harmonische intermezzo’s. Die ontwikkeling gaat verder met een melodische lijn onder leiding van de Solo Cornet en Euphonium. Andere instrumenten volgen later. Op die manier wordr het thema voorgeteld dat in de ganse compositie is terug te vinden. De snelle ritmische sectie die volgt is opgevat een technische test voor de muzikanten. Ook hier neemt de Solo Cornets het voortouw. Een fanfare-motief sluit dit gedeelte af. In de volgende beweging worden de reeds aanwezige thema ‘s gemengd met nieuwe ideeën. Het is andermaal een gelegenheid om solisten hun muzikale bekwaamheid te testen. Na de verschillende solo-passages verschuift de stemming plotseling naar iets onheilspellend. De beweging wordt opnieuw afgesloten met een fanfare-motief, dat nu wel moet dienen als aanzet voor de finale. Die finale omvat prominente muzikale thema’s waarbij alle registers worden opengetrokken.                                                                                      
  • Hostile Skies (Richard Grantham, Brassband Gent)                                                                https://www.youtube.com/watch?v=5m1sCfxaLOY                                                                                                       Richard Grantham werd geboren in Sheffield in 1964 en studeerde muziek aan Huddersfield University. Zijn compositie “Hostile Skies” kwam tot stand nadat hij in een krant een artikel had gelezen over een RAF-vliegtuig dat neergehaald werd boven Irak. Richard Grantham maakte zich de bedenking hoe zo ’n militaire vlucht in de praktijk moet verlopen. Voor de piloten is er niet alleen de opwinding van de vlucht zelf, maar ook de gevaren die er aan verbonden zijn.                                                                                                                                                                             De compositie opent met een kort overzicht van het belangrijkste thematische materiaal. Kort daarop volgt een heroïsch thema dat uitmondt in een meer ingetogen melodie wat refereert naar het onderliggende gevaar van een militaire vlucht. Er volgt dan een langzaam en eerder treurig hoofdstuk: een verwijzing naar gevallen kameraden in vorige acties. Anderzijds leeft er in de hoofden van piloten die betrokken zijn bij een ​​conflict steeds een gevoel van hoop. Dit wordt geïllustreerd met een solo voor trombone onder de titel “Call to Arms”. Het hoofdthema keert dan uitdagend terug. De spanning tussen stoïcijnse vastberadenheid en het gevaar dat steeds om de hoek loert krijgt aansluitend nog eens alle aandacht, dit keer met een fuga-achtige passage afgewisseld met hymne-achtige fragmenten. Via een aantal metamorfoses belanden we tenslotte bij een triomfantelijke en vreugdevolle finale.                                                                                                                                                                                                                        
  • Bring Me Little Water Sylvie (Anoniem, Jeugdkoor Villanella Laakdal)
  • Elijah Rock (Traditional, bewerking Jester Hairston, Vocaal ensemble Markant Herentals)
  • Deep Purple Medley (Bewerking Toshihiko Sahashi, Concertband De Scheldezonen Hoboken)
  • Tiro Liro Liro (Amalia Rodrigues)                                                                                                    https://www.youtube.com/watch?v=mN485VvtAdI
  • Jan Klaasen was trompetter (Rob de Nijs)                                                                                   https://www.youtube.com/watch?v=DtgeiCWCZ5k
  • Kafé zonder naam (Wannes Van de Velde)                                                                                https://www.youtube.com/watch?v=XLGHsOfuu5o                                                                                                                   Mars der Medici (Johan Wichers, Musikkapelle Villnöss Sudtirol)                                            https://www.youtube.com/watch?v=oUpTyAY_lbA
  • Semper Viator (Wim Laseroms, Muziekkapel van de Belgische Luchtmacht)   https://www.youtube.com/watch?v=z-Cd9UOo8aQ