Archief: Zo was het op 14-09-2019 bij Radio Centraal 9.00-10.00 u (In de Kijker)

  • Clarinet Concertino No. 1 in E Major, Charles Louis Hanssens, Slovak Sinfonietta Orchestra Zilina)  https://www.youtube.com/watch?v=gr91qqSWGC0                                                                                                              Op 8 september ging in deSingel een concert door met als thema de 19de-eeuwse muziek. Het werd georganiseerd door het Studiecentrum voor Vlaamse Muziek. Voor de uitvoering deden zij beroep op het harmonieorkest Sint Cecilia uit Schelle. Het concert groeide uit tot een indrukwekkend palmares van Vlaamse  componisten. Aan Peter Benoit en August De Boeck hebben we vorige week reeds aandacht besteed, nu leggen we de focus op Charles Louis Hanssens en Paul Gilson.                                                                                                                       De composities van Charles Louis Hanssens zijn vandaag nog nauwelijks of niet gekend, maar Hanssens was een van de belangrijkste figuren uit het Belgische muziekleven van de negentiende eeuw. Hij werd ook Hanssens ‘jeune’ genoemd om hem te onderscheiden van zijn oom Charles die ook componist en dirigent was. Die ‘jeune’ Charles was operadirigent in Den Haag, Parijs, Gent en Brussel. Hij leidde tevens de belangrijkste concertverenigingen in Gent en Brussel. Via zijn concerten introduceerde hij bij ons ook Beethoven. Als componist schreef Hanssens o.a. missen, opera’s, oratoria, concerto’s, een negental symfonieën en tal van andere orkestwerken. Van hem kozen we het Clarinet Concertino No. 1 in E Major, een werk dat uit 3 delen bestaat: Allegro agitato, Adagio ma non troppo lento en Allegretto                                                                                                                                          
  • Ouverture Richard III (Paul Gilson, Groot harmonieorkest van de Gidsen)                https://www.youtube.com/watch?v=w4CidKHGUu8                                                                                                            Een componist die op 8 september ook de nodige aandacht kreeg was Paul Gilson. Van hem speelde de harmonie Sint Cecilia “Prière avant le départ”. Het is het eeste deel uit zijn «Le retour au pays », een programmatische suite die in acht deeltjes die het verhaal vertelt van Schotse emigranten die ondanks een zware storm veilig naar hun vaderland kunnen terugkeren. Met dit “Prière avant le départ” bidden ze voor een behouden vaart.                        Een ander werk van Paul Gilson is de Ouverture Richard III. Deze compositie is gebaseerd op de gelijknamige tragedie van William Shakespeare. Richard III, de jongere broer van Edward III, probeert op een geheime manier koning te worden en ruimt iedereen op die in zijn weg staat. De bevolking komt in opstand en de tiran wordt afgezet. Hij valt ten prooi aan hallucinaties waarbij de lijken van zijn slachtoffers door zijn gedachten spoken. Enkel de Engelachtige figuren van de kinderen van Edward lijken de gewelddadige en boosaardige koning te vergeven. De dag nadien wordt Richard III tijdens een gevecht gedood. De plechtige triomfmars (maestoso) aan het einde beeldt de overwinning van de opstandelingen uit en de opkomst van een meer menselijk regime.           Paul Gilson is misschien niet de allergrootste componist geworden, maar hij was wel een zeer bekwame vakman en dé muziekleraar bij uitstek. De meeste Belgische componisten van de periode tussen 1920 en 1940 volgden bij hem les: Jean Absil, Jef Van Hoof en Daniël Sternefeld om er maar enkele te noemen. Geen enkele andere leraar heeft in het Belgische muziekleven van de 20ste eeuw een vergelijkbare invloed gehad. Naast zijn belangrijke pedagogische invloed wordt Paul Gilson ook terecht de ‘vader van de Vlaamse blaasmuziek’ genoemd. Als één van de allereersten behandelde hij het blaasorkest als een volwaardige orkestvorm en ontwierp hij een volslagen nieuw en specifiek repertoire aangepast aan de mogelijkheden van de blaasinstrumenten.                                                    
  • Withness (Anoniem, bewerking Jack Halloran, Koor Maîtrise de Seine-Maritime Yvetot)
  • Prsten (Antonin Dvorak, Jeugdkoor Rolnicka Praha)
  • Glorioso (Jan Van der Roost, Harmonie Sint Cecilia Schelle)                                              https://www.youtube.com/watch?v=D3ZawQG4V24                                                                                                                   Jan Van der Roost schreef Glorioso in opdracht van het Japanse Siena Wind Orchestra. Het werk opent na een korte intro met een energieke ‘one tone fanfare’, waarin voornamelijk het koper aan zet is. De noot F, als een pedaaltoon alomtegenwoordig, blijft nog even klinken in het aansluitende langzame deel. Na een nobel thema volgt de spectaculaire en virtuoze finale, die voortbouwt op de muzikale componenten die al eerder te horen waren. Stilistisch is in deze finale de invloed van Dmitri Sjostakovitsj aanwezig.                                                                                    
  • This song (Ivo Antognini, Jeugdkoor De Piccolo ‘s Neerpelt)
  • Moondance (Van Morrison, bewerking Niels Verheest, Koor Pink Noise)