Archief: Zo was het op 10-08-2019 bij Radio Centraal 9.00-11.00 u (In de Kijker)

  • Dear Cassandra (Ludovic Neurohr, Göta Brassband Zweden)                                     https://www.youtube.com/watch?v=DlaBRq92On0                                                                                                              Dear Cassandra werd gecomponeerd door de nog jonge Zwitserse componist Ludovic Neurohr. Hij schreef dit werk in opdracht van de Swiss Brass Band Association voor de Europese Brassband Kampioenschappen van dit jaar. Die kampioenschappen gingen door in Montreux. “Dear Cassandra” was het plichtwerk. De titel is ontleend aan de Griekse mythologie. Cassandra voorspelde de komst van het Trojaanse paard.                                                In dit virtuoze werk probeert Ludovic Neurohr “erachter te komen welke richting de brassbandmuziek zal uitgaan”. Afgezien van die nieuwsgierigheid is er bij hem een permanente angst om beknot te worden door de technische capaciteiten van de muzikanten. Het kan er toe leiden dat hij iets moet componeren wat al honderden keren eerder is gedaan.                                                                                                                                                                            De compositie “Dear Cassandra” is opgevat in drie bewegingen die continu te horen zijn. Het opent met een verkenningsmodus waarbij de muzikanten op zoek zijn naar nieuwe geluiden voortkomend uit een enkele toon. Gebruikmakend van het ritme van Dear-Cas-san-dra: lang-kort-lang-kort als het hoofdmotief vloeit het materiaal geleidelijk samen alsof de componist zich de vraag stelt of dit nu het juiste pad is om te volgen. Aansluitend komen andere muzikale elementen en stijlen aan bod die a.h.w. worden betrokken in deze “muzikale discussie”. Die “muzikale discussie” bepaalt zowat het verdere verloop van de compositie tot aan de finale. Bij die finale krijgt het publiek de gelegenheid zich uit te spreken over de opinie van de componist. De belangrijkste vraag daarbij: waar gaan we naartoe?                                                                                                                                   
  • Concerto Grosso (Derek Bourgeois, Brassband Heist)                                                                                                            De naam Derek Bourgois klinkt misschien een beetje Franstalig, maar de componist was wel degelijk een rasechte Brit. Derek Bourgeois studeerde aan de Universiteit van Cambridge en behaalde diverse eerste prijzen in de muziek. Hij promoveerde tot Philosophiæ Doctor en studeerde ook aan het Royal College of Music te Londen bij Herbert Howells (compositie) en bij Sir Adrian Boult (orkestdirectie).                                                                                 Het kan misschien vreemd klinken, maar aan het begin van zijn actieve muzikale loopbaan was de Brassband voor Derek Bourgeois nog een braakliggend terrein. Onder impuls van Elgar Howarth, een gerenommeerde Engelse dirigent, componist en trompettist kwam daar verandering in. Dat resulteerde in een aantal imposante werken voor Brassband waaronder het Concerto Grosso. Het valt op dat dit werk eigenzinnig is georkestreerd. De beperkte kennis van de componist op dat ogenblik over Brassbands was daar allicht niet vreemd aan.               Na enkele uitvoeringen verdween het Concerto Grosso voor een lange tijd uit de actualiteit. Het kreeg pas opnieuw aandacht toen Howard Snell de compositie voordroeg als keuzewerk voor de Noorse Eikanger Bjorsvik Band tijdens de Europese Brassbandkampioenschappen anno 1997. Sindsdien wordt het door verscheidene korpsen gespeeld als keuzewerk op tornooien. Dat was ook het geval op de Europese Brassbandkampioenschappen dit jaar: het werk werd gekozen door de Manger Musiklag uit Noorwegen. Dit korps vertegenwoordigde Noorwegen reeds verscheidene keren op het Europees Brassbandkampioenschap en leverde daar vaak verdienstelijke prestaties. Dit jaar werden zij derde. Alleen de Cory Band uit Wales en de Paris Brass Band moesten zij laten voorgaan.                                                                                                                                                                                                          
  • Mars van het 4de Squadron (Arthur Provoost, Groot Harmonieorkest van de Gidsen)        https://www.youtube.com/watch?v=ote0GuB_6Ls
  • Air for Winds (André Waignien, Banda Palau de la Musica de Valencia)                                                           https://www.youtube.com/watch?v=t2Lyg1PllP0                                                                                                                         Het is bijna 4 jaar geleden dat een van de bekendste Belgische componisten voor blaasmuziek overleed. We hebben het natuurlijk over André Waignien. Hij voelde zich a.h.w. geroepen om werken voor blaasmuziek te componeren, want daar was naar eigen zeggen “een grote behoefte aan”. Hoe dan ook: hij heeft een indrukwekkende palmares nagelaten. Een van die werken is “Air for Winds”, een prachtige air voor blaasmuziek, die de luisteraars laat dromen in het gezelschap van een romantische, enigszins vloeiende melodie.                                                                                        
  • Egyptian Marsch Op. 335 (Johann Strauss, Polish Youth Symphonic Orchestra)          https://www.youtube.com/watch?v=gKvQHyOyA7s                                                                                                                De Egyptische Mars Op. 335 dateert uit 1869. In dat jaar werd het Suezkanaal geopend. Om deze belangrijke gebeurtenis te vieren schreef Strauss een mars. Die mars was niet het enige werk dat naar aanleiding van de opening werd geschreven: allerlei toneelstukken en operettes volgden. Een van die toneelstukken was de komedie van Anton Bittner “Nach Egypten” of in het Nederlands: “naar Egypte”. Bittner gebruikte de mars van Strauss om de processie van de Egyptische krijgers te begeleiden. In het midden van de mars liet Bitter de acteurs meezingen. Johann Strauss apprecieerde deze vondst en plaatste daarom instructies in de partituur.                                       
  • Fiddle Faddle (Leroy Anderson, Vancouver Symphonic Orchestra)                    https://www.youtube.com/watch?v=6FoDrDdR0Yg                                                                                                              Fiddle-Faddle is een muzikale compositie gecomponeerd door Leroy Anderson. De compositie wordt aanzien als een “lichte” compositie van klassieke muziek, soms ook wel eens “klassieke popmuziek” genoemd. Fiddle-Faddle zag het levenslicht in 1947.                                                                                                                                                                                         
  • Paradiso (Nacio Herb Brown & Gordon Clifford, Orkest Francis Bay)                                    https://www.youtube.com/watch?v=9FbJ96Enq0I                                                                                                         Paradiso is een lied uit 1931 van Nacio Herb Brown, met teksten van diezelfde Nacio Herb Brown samen met Gordon Clifford. Het werd voor het eerst gezongen door Pola Negri in de film “A Woman Commands” uit 1932. De song zou daarna in verscheidene andere films te horen zijn. Een instumentale versie kon natuurlijk niet ontbreken en daarvoor zorgde o.a. Francis Bay.                                                                                                                                                              
  • Sandpaper Ballet (Leroy Anderson, Brandenburger Symphoniker Berlijn)              https://www.youtube.com/watch?v=WTc25PZ0Xqg                                                                                                               De titel “Sandpaper Ballet” dekt in dit geval slechts sporadisch de lading: van muziek gecomponeerd voor klassiek ballet is hier geen sprake. Leroy Anderson wilde met deze compositie een eerbetoon brengen aan een dansstijl waarbij de schoen een belangrijke plaats inneemt, zij het op een zachte manier. We hebben het dus niet over stepdancers. Dansers uit dat genre wrijven vellen schuurpapier tegen elkaar om een goede ritmische begeleiding te benaderen. Het stuk is bij diverse balletgezelschappen terechtgekomen. Deze compositie kun je nog het best catalogeren als een humoristisch, kleurrijk werk waarbij zelfs de dirgent aan het dansen gaat.                                      
  • Riekdom (De Troebadoers)                                                                                                                 https://www.youtube.com/watch?v=IlFiQRgSOwU
  • Rosin De Beau (The Dubliners)                                                                                                    https://www.youtube.com/watch?v=enE5stM-bg8
  • Um Português Mala De Cartao (Linda de Susa)                                                                             https://www.youtube.com/watch?v=FI-1rmLmmHk
  • Symphony nr 41 in C majeur “Jupiter” (Wolfgang Amadeus Mozart, Berliner Philharmoniker)     https://www.youtube.com/watch?v=2YO7BGQ2h6A                                                                                                          Symfonie nr. 41 in C majeur (KV 551), ook wel bekend als de Jupitersymfonie, is de laatste symfonie die Mozart componeerde in 1788.                                                                                                                                                                      Hoewel de symfonie onder de naam Jupiter bekend is, is deze benaming niet van Mozart zelf afkomstig. Dit werd waarschijnlijk gedaan door zijn impresario Johann Peter Salomon in een ouder arrangement voor piano. De naam verwijst naar de Romeinse oppergod Jupiter wat allicht refereert naar het krachtige karakter van het stuk. De symfonie bestaat uit de klassieke symfonievorm:                                                                                                            Allegro vivace                                                                                                                                                                                          Andante cantabile                                                                                                                                                                                      Menuetto Allegretto                                                                                                                                                                                       Molto allegro