Archief: Zo was het op 29-06-2019 bij Radio Centraal 9.00-11.00 u (In de Kijker)

  • Ravana (Pimpanit Karoonyavanich, Harmonie Sint Martinus Opgrimbie)               https://www.youtube.com/watch?v=JG8miBYRh3g                                                                                                         Ravana is een demonenvorst uit de Hindoeïstische mythologie. Deze figuur is terug te vinden in de Ramayana. De Ramayana is een omvangrijke epos uit India. Het is een van de belangrijkste culturele hoekstenen van het hindoeïsme.                                                                                                                                                                                          De figuur van Ravana is in deze epos een van de meest beroemde maar wel sinistere personages. Het is de naam van de heerser van de duisternis en de machtige koning van de reuzen met tien koppen. De hoofden van die reuzen hebben verschillende formaten, maar hun functies zijn allemaal even wreed.                                                 Deze figuur was voor de nog jonge componiste Pimpanit Karoonyavanich een inspiratiebron om een werk te schrijven. Zij is afkomstig uit Thailand maar woont nu reeds enig tijd in Antwerpen.   
  • Three Preludes (George Gershwin, University of North Texas College of Music)    https://www.youtube.com/watch?v=SlOuZg2jN3c                                                                                                         George Gershwin schreef “Three Preludes” voor piano. Ze werden samen gepubliceerd in 1926. Elk van deze drie preludes kan aanzien worden als een voorbeeld van de vroeg twintigste eeuwmuziek waar bij de invloed van de jazz duidelijk te merken is.                                                                                                                                                       Gershwin had oorspronkelijk de bedoeling een 24-delige serie pianowerken te schrijven, zoals  Frédéric Chopin hem dat al had voorgedaan. Het werden er uiteindelijk slechts 7 waarvan er 3 werden gepubliceerd onder de titel “Three Preludes”. Twee andere preludes werkte Gershwin later om tot solostukken voor viool en piano en werden later alsnog gepubliceerd.                                                                                                                                                       De “Three Preludes” ontstonden in een voor Gershwin zeer productieve periode, geflankeerd tussen diens “Concerto in F” (1925) en zijn symfonisch gedicht “An American in Paris” (1928).
  • Take five (Paul Desmond, bewerking Johnny Vinson, Concertband Vooruit Harelbeke)                                    Paul Desmond (1924 – 1977) was een jazzsaxofonist en -componist. Hij kreeg bekendheid met het Dave Brubeck Quartet, waarin hij altsaxofoon speelde van 1948 tot 1967, een kleine onderbreking tussen 1950 en 1951 niet te na gesproken. Desmond schreef ook de grootste hit van het quartet: “Take Five”, waarvan hij de opbrengst voor een groot deel aan het Rode Kruis schonk. Paul Desmond werd geboren als Paul Emil Breitenfeld, maar die naam leek hem niet geschikt voor een muzikant. De naam “Desmond” haalde hij gewoon uit een telefoonboek. Paul Desmond ’s geluid en techniek stonden ver af van de destijds bekendste altsaxofonist Charlie Parker. Hij had een helder, licht geluid en een melodieuze stijl van spelen. Zijn gave voor improvisatie is het best hoorbaar op de twee albums die hij opnam met Gerry Mulligan, “Mulligan-Desmond Quartet” and “Two of a Mind”.                                                      
  • Take five (Paul Desmond, bewerking Kirby Shaw, Koor Cantecleer)                                                                           Diezelfde Dave Brubeck liet zich ook niet onbetuigd: hij schreef een tekst op de melodie die Paul Desmond had gecomponeerd. Kirby Shaw bracht er nog enkele verbeteringen aan zodat het geheel als een vocale jazzmelodie kon gezongen worden.                                                                                                                                                                                                   
  • Let my light shine bright (Spiritual, Laurette Maihofer, Gemengd koor MusicAmi Mortsel)
  • Spiritual moments (Dizzy Sratford, Brassband Midden Brabant)                                                                               Negro Spirituals is een muzieksoort waarin de slaven hun verdriet uitten. Zij vonden door middel van het zingen van Negro spirituals, troost voor de situatie waarin zij leefden. De Negro spirituals zijn over het algemeen religieus van aard en hebben veel weg van Gospelmuziek. Gospel betekent immers “Evangelie”. De gospelmuziek ontstond in de katoenvelden van de zuidelijke staten van de Verenigde Staten. Deze muziek werd sterk beïnvloed door enerzijds de ritmische muziek die de slaven meebrachten uit Afrika en anderzijds de speciale manier van geloven van de blanken. De Nederlandse componist Jacob De Haan bracht onder zijn pseudoniem Dizzy Stratford volgende Negro spirituals bij elkaar in een medley onder de titel “Spirital moments”:                                                     Go down Moses                                                                                                                                                                                       Sinner, you know                                                                                                                                                                                   Cotto needs a-picking                                                                                                                                                                                   Deep River                                                                                                                                                                                                       Kum ba ya                                                                                                                                                                                                         Amen                                                                                                                                                                                                                                   
  • Lord of the Rings, Symphony nr 1 (Johan de Meij, Universitair Harmonieorkest Leuven)                                 Lord of the Rings, Symphony nr 1 (in het Nederlands: “In de ban van de ring”) is een werk voor symfonie- of harmonieorkest waarmee de Nederlandse componist Johan de Meij in 1988 zijn debuut maakte, althans als componist voor harmonieorkest. Daarvoor was hij vooral actief als arrangeur van klassieke werken en musicals voor harmonie- en fanfareorkesten.                                                                                                                                             Lord of the Rings” is gebaseerd op de gelijknamige trilogie van John Ronald Reuel Tolkien. Tolkien was een Engelse filoloog, dichter, theoloog en hoogleraar in de Engelse taal- en letterkunde. Hij leefde van 1892 tot 1973 en werd vooral bekend als de schrijver van “De Hobbit, in de ban van de ring” en van “De Silmarillion”. Met dit laatste werk legde hij de basis voor de moderne fantasie literatuur.                                                                                            Het boek “Lord of the Rings” is sedert de publicatie in 1955 miljoenen keer over de toonbank gegaan, een reden te meer om er ook een muzikale versie van te maken. Het is een symfonie geworden en bestaat uit vijf afzonderlijke delen, die ieder een figuur of een belangrijke episode uit het boek illustreren.                                                                         I. Gandalf (The Wizard)                                                                                                                                                                            II. Lothlorien (The Elvenwood)                                                                                                                                                            III. Gollum (Sméagol)                                                                                                                                                                               IV. Journey in the Dark                                                                                                                                                                               V. Hobbits                                                                                                                                                                                                                                        
  • Joshua Fit the Battle of Jericho (Spiritual, bewerking Lloyd Larson, Gospelkoor Voices Merksplas)
  • Tears in Heaven (Eric Clapton & Will Jennings, bewerking Roger Emerson, Gemengd koor MusicAmi Mortsel)                                                                                                                                                                                                       Een noodlottig ongeluk van Eric Clapton ‘s vierjarig zoontje Conor – hij viel in 1991 uit het raam van de 53ste verdieping van een wolkenkrabber naar beneden – was de aanleiding om deze ballade te componeren. Op die wijze probeerde Eric Clapton zijn verdriet van zich af te schrijven. In 2009 gaf hij aan de Nederlandse Stichting “Consument en Veiligheid” ook de toestemming om dit nummer als soundtrack te gebruiken voor een veiligheidscampagne on der de titel “Valwijzer”. Met deze campagne wilde men ouders meer bewust maken van de gevolgen die een val met zich mee kunnen brengen.                                                                                                                                      
  • The Rhytm of Life uit de musical “Sweet Charlity” (Cy Coleman, Gemengd koor Cantamabile Hamme)           Sweet Charity is een musical uit 1966 met muziek van Cy Coleman, teksten van Dorothy Fields en gebaseerd op het gelijknamige boek van Neil Simon. Regisseur was Bob Fosse met in de hoofdrol zijn vrouw Gwen Verdon en John McMartin. Het  scenario is voor een deel gebaseerd op de film “Nights of Cabiria” van Federico Fellini. ER zijn echter ook grote verschillen: bij Fellini’s gaat het over de romantische ups-and-downs van een prostituee die hoopt op een beter leven; in de musical daarentegen ligt de nadruk op het dansen in de Times Square dance hall.                                                                                                                                                                                                                                                    
  • Ruslan & Ludmila (Mikhail Glinca, bewerking Howard Lorriman, Brassband Buizingen)                               Mikhail Glinka was een van de eerste Russische componisten die een erkenningin zijn eigen land wist af te dwingen. Hij wordt daarom beschouwd als de vader van de Russische klassieke muziek. het staat buiten kijf dat zijn composities een belangrijke invloed uitoefenden op latere Russische componisten, in het bijzonder de kenmerkende stijl van muziek.                                                                                                                                                        Ruslan & Ludmila is gebaseerd op het gelijknamige gedicht van Alexander Poesjkin. Het verhaal gaat over de ontvoering van Ludmila door een boze tovenaar (Chernomor). Drie jongemannen – waaronder Ruslan – krijgen de kans haar te redden. Zij worden elk geconfronteerd met de nodige hindernissen in een stijl die we ook terugvinden bij de verhalen van de Arabian Nights. Ruslan slaagt in het opzet om Ludmila te bevrijden wat uiteindelijk zal leiden tot een huwelijk tussen die twee.                                                                                                                                                                 
  • Mood Romantic (Johan Nijs, Brassband Gloria Dei Leeuwarden)                                                        https://www.youtube.com/watch?v=mFce94TK2gE                                                                                                          Zoals de titel al aangeeft heeft dit werk een romantisch karakter. Johan Nijs heeft er bewust voor gekozen de muziek niet al te moeilijk te maken om te spelen, zodat er voor de uitvoerders voldoende ruimte is voor expressiviteit.                                                                                                                                                                                               Johan Nijs (° 1963) is een hedendaags Belgisch componist en dirigent. Op amper 10-jarige leeftijd begon hij notenleer, saxofoon, klarinet, accordeon, piano en harmonie te studeren aan de Academie van Tervuren. Hij voelde zich daarbij vooral tot de blaasmuziek aangetrokken. Er kwam dan ook een logisch vervolg aan het Conservatorium van Brussel. Zijn belangrijkste leraars waren André Waignein en Jan Segers. Op 14-jarige leeftijd was hij ook al met componeren bezig. In 1990 kwam er een doorbraak met “Don Pedro”, een compositie die wereldwijd gepubliceerd werd.                                                                                                                                                                                           
  • Ruimtevaarder (Kommil Foo & Fanfare Brass-aux-Sax Westerlo)                                                                                      Bert, een leerling uit de basisschool groeit op in een wereld waarin hij maar niet wordt aanvaard. In het diepst van zijn gedachten waant hij zich een astronaut. Het wordt hem uiteindelijk allemaal te veel. Dit werk, geschreven en gebracht door het Vlaamse cabaret duo Raf en Mich Walschaerts is terug te vinden op hun album “Lof der waanzin”. Wij konden in 2013 een versie opnemen waar zij werden begeleid door de fanfare Brass-aux-Saxes uit Westerlo.                                                                                                                                                                                
  • Rosa (Volkslied, bewerking Kurt Bikkembergs, Jeugdkoor Villanella Laakdal)