Archief: Zo was het op 22-06-2019 bij Radio Centraal 9.00-10.00 u (In de Kijker)

  • Extreme Make-over (Johan de Meij, Bevers harmonieorkest)                              https://www.youtube.com/watch?v=m-b7blEuj_0                                                                                                           Deze compositie uit 2004 is opgebouwd rond een aantal muzikale gedaantewisselingen op een thema dat Pjotr Iljitsj Tsjaikowski (1840-1893) reeds gebruikte voor zijn Andante cantabile (1871), wat toen gebaseerd was op een Russisch volkslied. In Extreme Make-over wordt dit thema geïntroduceerd door het saxofoonquartet. Aansluitend volgt er een reprise waarbij zij gezelschap krijgen van de hobo ’s en de fagotten. Klarinetten en vibrafoon sluipen er bijna onhoorbaar bij wat een effect doet ontstaan van een melodie die a.h.w. worden “uitgerokken”: een beetje vergelijkbaar alsof er een pedaal van een piano wordt ingedrukt.                                         Er volgen daarna nog drie metamorfoses of gedaantewisselingen waarbij telkens een andere instrumentensectie wordt aangesproken. De eerste metamorfose vertrekt van een enkele toon, waaraan twee tonen van het thema worden toegevoegd. Het zorgt voor een compleet nieuwe klankwereld. Een pauk solo vormt de overgang naar het Alla marcia . Deze beweging wordt samengesteld in een robuuste neoklassieke stijl en is doorspekt van diverse citaten, waaronder fragmenten uit de vierde en de zesde Symphonie van Tsjaikovski en de Fantasie-Ouverture “Romeo en Julia”. In de volgende beweging duikt een onconventionele instrumentale groep op: tien gestemde flessen. Zij zorgen voor de begeleiding van een uitgebreide marimba solo waarbij Johan de Meij de “hoketustechniek” toepaste. Deze fragiele beweging is naadloos verbonden met de finale: een canonische behandeling van het thema. Het leidt de luisteraar naar een feestelijk slot.                                                                                                  
  • Catch me if You can (John Williams, Stanislaw Moniuszko School of Music Orchestra Polen)    https://www.youtube.com/watch?v=Dr8Ju31nnEk                                                                                                           Catch Me If You Can” is een compositie uit de gelijknamige film met Leonardo Di Caprio en Tom Hanks in de hoofdrollen. Regisseur was Steven Spielberg. In die film gaat het om een een kat-en-muis-spelletje tussen twee figuren. Frank Abagnale (Leonardo Di Caprio) is in staat om cheques verbluffend goed na te maken en zich uit te geven voor eender wie. Zo schreef hij voor 2,5 miljoen dollar aan cheques uit en werkte hij achtereenvolgens als co-piloot, dokter en advocaat. FBI-agent Carl Hanratty (Tom Hanks) komt de bankfraude op het spoor en wil deze oplichter kost wat kost achter de tralies krijgen, maar Frank is hem telkens een stapje voor. De klopjacht begint meer en meer op een wedstrijd te lijken waarbij Frank Abagnale FBI-agent Hanratty ertoe aanzet om de jacht met nieuwe energie en grotere intensiteit voort te zetten.   
    De film begint in een nostalgische stijl van het begin van de jaren ‘60 van vorige eeuw. De openingsscène krijgt vorm door een jazzy en luchtige suspense/chasing soundtrack. Het kat en muis spel wordt muzikaal gedemonstreerd met jazz muziek die steeds terugkeert, wat voor een zeer amusant effect zorgt. Er is ook een prachtige wisselwerking tussen film en muziek in die zin dat Steven Spielberg ’s film eerder vertrekt vanuit een dramatisch standpunt, terwijl de muziek van John Williams eerder licht en upbeat klinkt. Met “Catch Me If You Can” leren we ook eens een andere Steven Spielberg kennen. Ook John Williams bewijst zijn diversiteit met deze lichte en sfeervolle jazzy soundtrack.                                                                                                                                                                                   
  • Broertje (Marc Van den Broeck, Kinderkoor Jomiko Mol)
  • Komt vrienden in de ronde (Anoniem, Kinderkoor Panta Rhei Gent)
  • Fantastig toch (Eva de Roovere & Wim de Wilde, bewerking Jetse Bremer, Koor Chant ‘Ami Ravels)
  • Samen een straatje om (Rudi Carell)                                                                                      https://www.youtube.com/watch?v=Y8tAIeXBvq4
  • Fire in the blood (Paul Lovatt-Cooper, Namur Wallonia Brassband)                                                                             Als componist en ex-slagwerker van de Black Dyke Band wordt Paul Lovatt-Cooper algemeen beschouwd als het enfant terrible in de brassbandwereld. Hij groeide op in de muzikale Salvation Army familie en raakte op die manier vertrouwd met de gezangen en hymnes van deze christelijke strekking. Hij gebruikt die trouwens nog vaak als inspiratiebron voor zijn composities.                                                                                                                            “Fire in the Blood” kan daar ook onder gerangschikt worden. De compositie kwam in 2011 tot stand ter gelegenheid van het 120-jarig bestaan van de International Staff Band of the Salvation Army. Het werk is duidelijk beïnvloed door de opvoeding die Paul Lovatt-Cooper bij het Leger des Heils kreeg. Naar een titel moest hij hier niet lang zoeken: hij koos voor het motto van het Leger des Heils met hun bekend slogan “Blood and Fire”.